Hej

Behöver man shunta om framledningsvattnet till betongplattan om man har golvvärme i både betongplattan och i bjälklaget mellan plan-1 o plan-2 ?

Jag har läst en del inlägg och det verkar som om golvvärmen till bjälklaget kräver högre framledningstemperaturer än till betongplattan. Stämmer det ? Har någon erfarenheter av detta ?

MVH

Klein
 
Jag tror att du borde klara ditt komfortkrav genom att justera flödet till dina slingor.
Jag har iofs. enbart ingjuten golvvärme, men jag har olika golvbeläggningar (Klinker i vissa rum och laminat i andra).

Fast det är klart att tjocka trägolv på träbjälklag mixat med klinker på betongplatta kanske kan vara svårt att kombinera utan olika blandningspunkter. Jag vet inte.

Intressant om någon med riktig erfarenhet av ovannämnda kan svara.

 
Jag sitter mitt i detta problem.
Har gjuten platta på nedre våningen och träbjälklag på övre.
Enligt uträkningar från Wirsbo Uponor behöver jag köra ut vatten med temperaturer runt 44 i övre våningen och 30 på nedre (beroende på ute temp).
Vid skillnader på ca. 15 gr. mellan systemen bör man ha en shunt. De föreslog också en shunt på nedre våningen för att lösa det problemet, Men...
Min rörkrökare satte aldrig dit någon, och vid den köldknäpp vi upplevt nu visade sig problemen. (se tråd "kallt med stora fönster")
Nästa vecka kommer shunten, vi vår väl se vad som händer då. :-/
 
pallar trägolvet 44 grader ?? verkar som 27 grader är någon gräns.. ??
 
Det är 44 gr. ut i systemet.
Ytan på golvet blir aldrig så varm.
Den håller sig runt 20 - 25 gr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.