Om jag ställer in shunten på min panna (oljepanna med pellets) så varier ändå framledningstempen mellan typ 30 och 40 grader, det kan väl inte vara normalt? Kan en sådan ventil gå sönder? Jag kan vrida vredet runt/runt hur mycket som helst och det finns inget ändläge. Jag hade tidigare shuntautomatik som nu gått sönder och när jag satte tillbaka ratten på shunten så gick det lite trögt i vissa lägen, men sedan jag motionerade det lite grand så går det nu lätt att vrida runt den. Till saken hör också att jag får vrida väldigt lite för att få stor skillnad i framledningstemp. För att få 30 grader har jag vredet på steg 1 av 10. Vrider jag till typ 2 för jag +40 grader direkt.
 
Jo, det är normalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är normalt.
Kan du utveckla varför det är normalt att framledningstempen varierar, om det är det du menar.
 
Är det en trevägsventil eller fyrvägsventil?

Schematiska illustrationer förklarar en bivalent shunt i ett värmesystem. Besparing upp till 20% möjlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär fungerar en fyrvägsventil.

Diagram över uppkoppling av värmesystem med frostfri slinga och komponentförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på inkoppling.

Tekniska ritningar av en mekanism, inkluderar toppvy och sektioner för blandning och fördelning av flöden.
Trevägsventil.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en trevägsventil eller fyrvägsventil?
Oj, vet inte, men av dina beskrivningar att döma skulle jag säga att det är en 3-vägsventil. Märke ESBE
Närbild av en anordning med röda siffror, mässingsdetaljer och skruvar; möjligen en del av maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en fyrvägs.

Edit: Dvs. den har fyra anslutningar till sig. Det är inte en bivalent shunt enligt ovan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är en fyrvägs.

Edit: Dvs. den har fyra anslutningar till sig. Det är inte en bivalent shunt enligt ovan.
Mitt bud är att det är en 3-vägs shunt. Det fjärde röret hör till varmvattnet som jag tolkar bilden. Alltså fjärde röret hör inte till shunten utan sitter en bit bakom.
 
Den har två anslutningar i botten. Både retur till pannan och hetvatten från pannan ansluter i botten på shunten.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den har två anslutningar i botten. Både retur till pannan och hetvatten från pannan ansluter i botten på shunten.
Jag kan ju ha fel.
 
Krilleman
4-vägs
ESBE TM20
Principskiss:

shuntventil-4-vags-tm20.jpg
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Fabrikat och beteckning på pannan?
 
Trebema Calmar pannan Opex och när jag läser bruksanvisningen står det att det är en 4-vägsshunt.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.