Har vattenburet system med pelletspanna från Thermia inkl shunt samt en givare termostat i boendeplanet.

På alla mina element sitter termostater/ventiler av diverse årsmodeller allt från 50-talet fram till 70-talet.

Några av de äldre har börjat läcka lite vatten har jag märkt.

Min fråga:
Behöver man termostat på elementen om man har shunt(inkl givare termostat)? Det är ju där man sätter graderna för hela huset?

Om jag ska byta alla termostater/ventiler, vilken modell ska man välja? Leja bort eller göra själv?
 
Är du lite händig kan du göra det själv. Det som läcker behöver du byta ut så då lär du behöva tömma systemet. Men är det bara termostathuset som behöver förnyas finns säkert ngt som passar.
Vad gäller om man ska ha fullt blås på alla elementen och låta pannshunten reglera finns det nog många råd om. Om man som vi bor i ett gammal och i vissa rum dåligt isolerat hus behövs en rumstermostat. För en tempgivare på ett ställe fungerar dåligt för alla rummen.
 
Har ett gammalt 50-talshus så det kan nog vara lite olika isolering/värme i olika rum.

Funderar på att byta alla termostater när jag ändå håller på.

Vilken ska man gå på? Är det Dunfoss som gäller?
 
Jag har ingen erfarenhet eller preferenser om märke. Har dock förmånen att bo rimligt långt från Hornbach som har ett stort sortiment. Dels lär man sig när man pillar med prylarna där och dels tror jag att de har bra och hållbara saker. Använde själv Danfoss. Klokt att byta allt, då vet man vad man har. Lycka till med bytet. Hoppas du blir klar före kylan kommer.
 
Prova först hur det blir om du vrider upp alla elementventiler helt och sedan reglerar med innegivaren.
Är ju många som fått det att fungera på det viset.
Teknikhörnan på Lidl brukar ibland ha kampanj på Honeywell Rondostat elektroniska elementtermostater.
Brukar inte då kosta mer än en enkel billig noname vridtermostat.
Fördelen är att man kan programmera elementet till dagsänkning osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.