Det här är en gammal shunt som läcker i axeln. Om man kopplar ur reglering så slutar den läcka efter ett tag.

Det låter inte som någon enkel uppgift att få tag i en ny och byta den. Jag satsar på att renovera den. Det är en Shunt AB Värmeteknik som sitter på en Paco Aquator panna.

Jag vill inte skruva upp den i onödan och inte under vintersäsong. Den får tillsvidare ligga på fast läge.

FRÅGA: Är det o-ring in och utvändigt som går att byta, eller hur tätar den mot axeln ? Vilken gummikvalitet är lämplig på o-ring ?

Gammal blå shunt från Shunt AB med regleringsmekanism i ett pannrum, kopplat till rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
Det är en gammal 4-vägare ESBE Typ ?? , kolla om du hittar någon skrift på den , tror det finns renoveringssats att köpa , är nog samma grejer i den den som andra 4-vägare i gjutjärn , men själva huset lite spec för den pannan , det sitter ett par o-ringar som tätar , en mindre på axeln och en större under locket
Ett tips maila ESBE och skicka med samma foto så det blir rätt delar , om det finns
 
Det är onödigt att köpa en sats när det bara är en O-ring man behöver. Jag har gjort det felet en gång.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är onödigt att köpa en sats när det bara är en O-ring man behöver. Jag har gjort det felet en gång.
Är satsen dyr då ? Det är annars ett sätt att vara relativt säker på att man har rätt o-ringar framme när man väl öppnar ventilen. Eller kan man köpa en sats o-ringar på biltema..eller ?
 

Bästa svaret

S
Det med att bara byta O-ringar kan gå om du får tag i rätt storlekar . den shunten är riktigt gammal och är nog lite sliten invändigt , på den typen är det en vinge som rör sig 90 grader
och är lagrad i bakändan i godset , axeln kan vara sliten och glappa så det pyser värme förbi
vingen ( den sitter inte riktigt i läge )
Men kolla först upp med ESBE hur det finns delar , troligtvis är det invändiga standard
 
  • Gilla
lvedin
  • Laddar…
Har den här shunten som jag inte hittat på nätet
Blå industriell utrustning, mekaniska komponenter, leder, skruvar, slitage, inget mänskligt i syn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läcker i axeln, är det bara att lossa locket och byta o-ring? Eller hur tätar det?
Funkar det att öppna locket med systemet fyllt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.