Hej,

Har precis börjat koppla in en shunt till befintlig golvvärme men har blivit osäker på inkopplingen till denna shunt.
Golvvärmeslingans inkoppling är inga problem med men när jag ska koppla in 15mm kopparrör till shunten så följer endast en CU 15 koppling med som inte har nån klämring utan endast en "gummipackning" till halvkopplingen vilket ju inte känns helt rätt..

Det är 22" gängor på shunten som har en halvkoppling som passar men som sagt en sorts gummipackning och sedan 15mm ut/ingång..
Det skulle kännas mer rätt att ha en 22 till 15 förminskning till denna halvkoppling men detta följde inte med..

Är det verkligen mening att man ska koppla in 15mm rör till shunten och endast en halvkoppling med gummi insats som man drar åt?
Känns inte som att den blir helt tät..
 
  • Gilla
AndersK666
  • Laddar…
Krilleman
Vad är det för prylar du har? Tillverkare på dessa? Skicka upp en bild på problemet!
 
Thermotech, TSmix xs tror jag den heter. Tror jag löst det nu med en förminskning till 15 och sedan vanlig klämringskoppling.
 
Krilleman
I installationsanvisningen står det att det ingår kopplingar för 15mm Cu så du ska inte behöva hitta på någon egen lösning. Dock svårt att tyda vilken typ det är enligt beskrivningen.
 
Antagligen så ska det räcka med de jag fick med men det kändes inte helt hundra..
Nu är den iallafall igångsatt och då dyker nästa fråga upp såklart.

Denna är med elpatron och jag funderar på hur allt styrs.
Termostaten jag fick med är med känselkropp som jag antar ska hänga löst och trigga på lufttempen.
Detta är ju inte helt optimalt då jag vill att cirkulationspumpen ska känna av vattentempen och gå efter den samtidigt som elpatronen ska triggas på både vatten o lufttempen..

Just nu går pumpen konstant trots att jag testat olika lägen på termostaten och ingen värme i vattnet alls.
Elpatronen verkar inte gå heller.

Vad har jag missat??
 
elpatronen är inte så kraftfull, så den kommer ta tid att värma upp vattnet, speciellt om du har gjuten platta.
Kan du mäta skillnad på in/ut på shunten?
Verkar som det sitter inbyggd termostat i elpatronen, du kanske har varmare än 25grader i golvet för tillfället?
 
Har ingen extern värme på alls och igår väntade jag säkert 3-4 timmar för att se om patronen gick men det var iskallt både in / ut till golvet. Endast Cirkulationspumpen går konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.