Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus med en kombipanna (Nibe City VX - körs enbart på el). Redan första dagen märkte jag att något var tokigt då den försökte köra ut 55 gradigt vatten - 25 grader varmt utomhus...

Jag stängde av styrningen (EVR) och handshuntade istället, så vattnet åtminstone inte är tokvarmt (nu är det "bara" runt 32 grader...)

Men shunten beter sig inte riktigt som jag förväntar mig. Ställer jag den på ett värde > 0 så blir det varmare i rören, vilket jag förväntar mig. Ställs shunten på < 0 blir det också varmare (är automatiken inkopplad försöker den köra shunten förbi nollan och den värmer för kung och fosterland)

Jag tror eventuellt att tavlan är felvänd på shunten, då framledning går till vänster om shunten (genom avstängningskranen) - men det borde inte få den att bete så? Eller är jag helt ute och cyklar? Eller ska jag testa att ställa reglaget 180 grader från nollan?

I förra huset jag bodde i stod en FLVP som skötte sig för det mesta, så jag har väldigt dålig koll :)

Tack på förhand!
 
  • Justerbar shuntventil ansluten till kopparrör, monterad på blått underlag, med infälld display och vred i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart automatisk styrenhet från UVEAB monterad på blå panna med rörkopplingar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.