Jag ska lägga runt 110 kvm marksten och har beslutat för St Eriks marksten Rustik Naturgrå. Då kvantiteten är relativt stor kommer markstenen att levereras direkt från St Eriks fabrik oavsett var jag köper den.

Då valet är färdigt försöker jag som naturligt att köpa stenen så billigt så möjligt. Normalt pris är 189 kr/kvm, men Byggmax har stenen för 179kr/kvm och Bygghemma har kampanj på 149kr/kvm.

Jag läste på ett annat forum inlägg om skiftande kvalitet från St Eriks och undrar om någon har information eller erfarenhet om detta. Pris skillnaden från de olika inköpsställerna är inte stor nog att motivera risken att få 2a eller 3e sortering (om sådan finns).

Formularat mer konkret. Kommer jag att få sämre kvalitet vid direkt leverans från St Eriks om jag köper från Bygghemma.se för 149kr/kvm än från t.ex. Stenmagasinet för 189kr/kvm.
 
Hej,

Jag tror att det viktigaste för att inte få för stora variationer i yta och färg är att få hela lasset från "samma sats". Jag tror inte det gör någon skillnad vartifrån du beställer då, i och med att det är såpass mycket så måste det nog som du säger gå direkt ifrån fabriken ändå.
Billigast hade jag kört på. 149:-/kvm låter jättebra!

Mvh

Stefan
 
Tack Stefan.

Tänker precis som du och markstenen är beställd. Den kommer direkt från fabriken nästa vecka.

Har slitit som en hund i sex dagar med grundarbetet. Grävde bort runt 40 m3 matrial som visaded sej vara mycket stenig. Den värsta bumlingen (runt 400kg tror jag) gick inte att lyfta med maskinen, så jag fick gräva ett stort hål och knuffa i den med maskinen. Att sedan lägga ut 36 ton sandkross var en barnlek i jämförelse.

Men nu är grundarbetet gjort.
 
Redigerat:
Grävde du bort och la igen med annat material? Eller ska du sänka ytan?
 
Grävde bort för att lägga ut 20-25cm bärlager, 3cm sättsand samt 5cm sten och bibehålla sama nivå som tidigare
 
Okej. Jag tror inte du hade behövt bärlagret faktiskt. Är det en mark som legat länge är den ofta tillräckligt hård för att bara ta bort de 7-10 cm till stenmjöl och sten. Speciellt då det är 5cm tjocka så går det ingen biltrafik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.