Sherwood Living fanns representerade på villamässan i helgen. De gör tydligen väggblock/trähusstommar i Ryssland enligt egna ritningar. Prisbilden kändes bra även om de inte gjorde vissa saker som att dra el etc i väggarna. För att lösa detta lämnade de ett inre lager isolering öppet, dvs diffusionsplasten satt innanför den tjockaste delen av isolering och innanför denna satt ytterligare isolering där man själv kan dra el etc innan man lägger på innerväggarna.

Är det ngn som har erfarenhet av dem och finns det ingen risk att det blir fuktigt i detta inre isoleringslager?
 
Jag har ingen erfarenhet av detta företag, men att sätta diffusionsplasten mellan två lager isolering anser jag vara en mycket bra lösning. Vissa företag, t.ex. Trivselhus och LB-hus (om jag inte minns fel), har all isolering i ett lager, sedan diffspärr, eventuell träskiva och till sist gips. Detta innebär att all el som dras i ytterväggar gör att det måste tas hål i diffspärren. Jag tror att det sägs att hålen tätas med tejp, men jag misstänker att det finns de som slarvar med detta. Om diffspärren dras mellan två lager isolering undviks denna håltagning. Att göra på detta sätt är inte unikt för Sherwood, utan även t.ex. Sävsjö Trähus, Karlsonhus, Rörvikshus och Anebyhus gör på detta sätt

Men, det gäller också att det finns en fungerande ventilation som skapar undertryck i huset. Om det är övertryck finns det risk att varm, fuktig luft trycks ut i isoleringen via otätheter i diffspärren. Längre ut i isoleringen är det kallare, och det kan då bildas kondens, vilket i sin tur kan innebära mögeltillväxt. Om det sedan blir undertryck i huset dras mögelsporerna in i inomhusluften.

Så, den tekniska lösningen tycker jag verkar alldeles utmärkt. Om ventilationen fungerar som den ska tror jag inte att du behöver vara rädd för fukt i det inre isolerlagret.
 
Tack för ditt svar Pepparkaka. Det låter lugnande med deras byggteknik. Undertryck antar jag att man får automatiskt om man har ett frånluftsystem? Eller?

Ingen annan som kommit i kontakt med Sheerwood?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.