Hej, har idag 6st GU10 lampor som dimras med en Elko-dimmer. Kan inte se att jag har någon nolla inkopplad idag utan bara fas och tändtråd. Läste att om det är under 10w så behövs en bypass, men räknas det på en lampa eller 6x3,8w?
 
  • Elko-dimmer för GU10 lampor med inställningsreglage och specifikationer, inga anslutna nolltrådar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med 6 Philips dimbara LED-lampor, 3.8W motsvarande 50W, GU10-sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmern kräver en minsta last på 40 W för att fungera. Den är egentligen inte gjord för för enskilda lampor. Jag hittade en dimmerguide hos Philips och den tar inte upp ELKO 630 GLE öht, men väl 315 GLE som ska fungera med 2 st sådana lampor. Du får helt enkelt prova. Eventuellt kan en bottenlast/bypass hjälpa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dimmern kräver en minsta last på 40 W för att fungera. Den är egentligen inte gjord för för enskilda lampor. Jag hittade en dimmerguide hos Philips och den tar inte upp ELKO 630 GLE öht, men väl 315 GLE som ska fungera med 2 st sådana lampor. Du får helt enkelt prova. Eventuellt kan en bottenlast/bypass hjälpa.
Alltså idag funkar Elko-dimmern med mina spotts. Jag undrar om jag går över till Shelly dimmer 2, måste jag då även ha bypass-modulen eller klarar jag mig utan?
 
Det var en något otydlig fråga...
 
Jag har en Shelly 2 dimmer som har flera 6W-LED kopplade. Funkar utmärkt, så räkna med att den minsta effekt dimmern kräver kan uppnås genom att addera effekten från respektive ljuskälla.
 
  • Gilla
Jotam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.