Hej allihop!

Jag är fullständig nybörjare och tar all min information från nätet för att komma igång. Det mesta är på engelska och jag undrar om någon kan ge de svenska namnen för alla termer vid finish-arbetet. Shellac, varnish, laquer, dye och allt vad det heter.

Och: var köper ni finish-produkter?

Uffe
 
Hej
Lite lurigt men här är ett försök
Shellac är samma på Svenska, Shellac, det är en lack liknande lösning som kan användas till ytbehandling men används främst som grund lack vid målng över kvistar för att inte de ska missfärga färgen, används också som del i så kallad fransk polering

Varnish och Laquer är, tro jag, samma sak på Svenska, dvs. Lack eller Fernissa. Varpå frågan uppkommer vad är det för skillnad mellan dessa då? Ingen? Möjligen är Fernissa alldrig vattenburen, vilken lack kan men måste inte vara. dye är samma sak som Bets, alltså en vätska som förändrar träets färg innan slutgiltig ytbehandling läggs.

Allt detta kan köpas på många ställen men en riktig Färghandlare torde ha bäst utbud och kan dessutom allt om ovan och kan råda dig hur och till vad det ska användas.
 
Du menar alltså att det finns handlare som har koll på alla dessa produkter? Det är tyvärr inte min erfarenhet. I stället får man hålla sig till den utländska litteraturen och testa sig fram på egen hand :(
 
S
klart att det finns men man får leta.
 
Ok, tack! Jag provar med ett par färghandlare och jämför råd, tips och pris (!), så går jag vidare därifrån!
 
S
kolla även konstnärs butiker.
 
Jag har inte väldigt mycket erfarenhet av Shellac men när det gäller fernissa har jag en hel del erfarenhet och då har vissa (väl utvalda) färghanldare varit till stor nytta. Du har nog bara inte hittat till dom. En annan källa är diverse mässor, då tillverkaren finns på plats att fråga.
 
Delar tyvärr inte den erfarenheter när det gäller ytbehandling av möbler och finsnickerier. Brukar få svar som gäller båtar, utemöbler och golv typ :(
 
phl: vart brukar du köpa dina grejer?
 
"ABC färgekonomi" är bäst i Stockholm dom saluför produkter från Ernst P
Dom ligger i hörnan Kungstensgatan och birgerjarlsgatan.

Mvh Pär H
 
Tack, Pär! Jag undersöker omgående! =)
 
Du kan få utmärkt hjälp hos Kulturhanverkarna, http://www.kulturhantverkarna.se
dom kan det mesta om färger och lacker. Säljer även shellack.Och penslar från Gnesta penseln.
 
uffe_sthlm skrev:
phl: vart brukar du köpa dina grejer?
Har mestadels köpt från diverse nätbutiker såsom Fine Tools, Axminster och någon av de större amerikanska. Hornbach har faktiskt en hel del av Liberions(?) produkter på hyllan!
 
phl: Axminster har funkat bra för mig hittills (handverktyg). Frakt från USA låter kostsamt, men om man köper upp sig på ett lager vid ett och samma tillfälle så...?
 
Importera verktyg går bra, men lösningsmedelsbaserade produkter är svårt att imprtera privat för de normala speditörerna brukar inte gilla det (typ dhl, ups etc)

/woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.