Har idag beställt Sfinx Solar-paket;
Kombi vakuumrör, X

Känner mig skitnöjd över pris, säljare och "lyxen" som kommer att bli nu framöver!

Nån som har någon erfarenhet av Sfinx och vill dela med sig ???
 
Kolla på pellets.info där är det några som har dessa paneler o verkar va nöjda..
 
Läs även längre ner i detta forum under rubriken "Montera solfångare".
Mina erfarenheter är hittills enbart goda.
 
Grattis till din solanläggning! Har själv kört en vecka med 2*20rör från sfinx och är "solfrälst" :)

Har hunnit med två dagar med hyfsat solväder, idag var bäst och min 300l vvb med solslinga gick från 25gr i botten (tempgivare för laddning) till 77gr på samma givare kl. 16:30.
Panelerna ligger på ett södertak utan skuggning och i 45gr lutning.

Imponerad av att dom laddar även om solen inte skiner från klarblå himmel. Har man låg temp i tanken (25-30gr) så laddar det lite till och från även när det är mulet.

Igår hade vi regntunga moln, men tempen uppe på taket segade sig upp till 35gr, men det laddade inte ner för jag hade fortfarande högre i tanken från dagen innan.
 
Låter bra detta tycker jag :)
Skönt att åtminstone 1 inköp är lyckat i år!!
Får se hur det är med de andra 3 inköpen oxå!!
 
Det är inte Sfinx jag har, men vakuumrör som rör, skulle jag tro. Efter två soldagar har jag nu 1500 liter vatten som duger som varmvatten.
 
Har inte heller Sfinx utan Intelliheat - de verkar vara lika bra.

Igår gick min nödkylning in och dumpade varmvatten i avloppet - mina 1500liters acktankar (2*750) var båda uppe i inställd maxtemp = 93 grader - trots att vi diskat och tvättat allt vi orkat sista dagarna - med varmvattensmatning
 
...montera mina solfångare...
Manualen är väl under all kritik, men med lite klurande så löser man det mesta..

Till dom som ska montera kommer jag att detaljfotografera mitt montage (eftersom manualen ej är bra) och lägga ut på min webbsida...

Återkommer under nästa vecka med mer info!!!
 
:)
Detta tog mer än en vecka *huvva*

Nu har jag bytit tak, monterat i nya pannan + acktankar och mina Sfinx-solfångare.
Fångarna blev färdigmonterade idag, 12:08 och är nu under driftstest :)

// Leffe
 
LeffeLufs skrev:
:)
Detta tog mer än en vecka *huvva*

Nu har jag bytit tak, monterat i nya pannan + acktankar och mina Sfinx-solfångare.
Fångarna blev färdigmonterade idag, 12:08 och är nu under driftstest :)

Några bilder finns på;

[länk]

Vill man se större bilder, högerklicka "visa bild" eller om man har önskemål om detaljfoton, så går det bra att maila admin@swetrade.org.

// Leffe

Kul med bilder men "högerklick "visa bild"" för att se en större bild fungerar inte för mig (kanske skit bakom tangentbordet).

Det hade varit kul om man kunde "titta" lite mer noggrant på bilderna, då dina är lite i minsta laget för att man skall kunna se lite detaljer.
 
Jag fixar till detta !!!
Kan ta close-ups om du vill ?!?!

Från 15 grader i en oisolerad 750 soltank till 50 grader (fortfarande oisolerad) på 2 dagar...
Jag är mer än nöjd med detta!!

Isoleringen kommer imorgon och ska ullas under kvällen :)
 
Hmm, jag kollade på några av bilderna. Kan inte låta bli att undra hur fulla ni var, med tanke på bristen på skärpa i de bilder jag såg???
Fast jag kollade inte alla, så det var kanske bara några otursbilder!
 
*otursbilder* :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.