Funderar du på att bygga till huset? Då finns det en hel del information att hämta på Byggahus.se:
Klicka här för en artikelserie om att bygga till, bygga ut och skapa plats.

Du kan läsa blogginlägget här: Sex stycken inspirerande tillbyggnader utomlands
 
G
Personligen hoppas jag att de som gjort dessa tillbyggnader är nöjda och tycker dom är fina, jag tycker inte det vilket i sig är ganska ointressant! Det borde vara grunden att ägaren av fastigheten får välja vilken typ/sätt man vill bygga på sin fastighet. Med minimal påverkan från myndigheter. Som tex inte bygga höghus i villaområde osv..
Idag petas det allt för mycket från kommuners okunniga handläggare.
 
Jag tycker ingen av "lådorna" tillför sina originalhus något alls utöver överraskningseffekten, och känner mig säker på att lådorna känns slitna och ute om 20-30 år. Medans originalhuset, som redan klarat många år, kommer att se lika fint ut som nu.
 
Jag tror nog att de tillför den boyta man önskade också. :)

Personligen tycker jag att den sista engelska är riktigt fin. Även den franska där man byggt en formmässigt identisk förlängning men i annat material hade jag gärna haft själv. Den belgiska är lite för mycket, men jag tycker att den är rolig. Den kanadensiska och den holländska är inte min stil.
 
H
gäst skrev:
Personligen hoppas jag att de som gjort dessa tillbyggnader är nöjda och tycker dom är fina, jag tycker inte det vilket i sig är ganska ointressant! Det borde vara grunden att ägaren av fastigheten får välja vilken typ/sätt man vill bygga på sin fastighet. Med minimal påverkan från myndigheter. Som tex inte bygga höghus i villaområde osv..
Idag petas det allt för mycket från kommuners okunniga handläggare.
Nog finns det mängder av okunniga handläggare både här och där men dra då inte alla över en kam och tänk på att PBL och detaljplaner säger allt för mycket för att många av oss handläggare ska få utrymme att använda vår kompetens!
 
Såklart att man inte kan få bygga hur man vill. Ditt hus syns ju, och våra hus är inte bara våra utan en del av god boendemiljö för alla. Det är ju faktiskt så att svenska ombyggnationer mest handlar om att få så många kvm som möjligt för pengarna. Praktiskt ska det vara också. Snyggt? Nytt är väl snyggt? Tycker generellt att alla dessa bölder som folk sätter på sina hus förstör proportionerna. Synd att det inte är lättare att köpa och sälja hus så att folk kunde flytta inom området till något som passar bättre istället för att förstöra. Bygglov på allt säger jag, och förbud mot altaner större än 1/3 av huslängden. Och byasten! Och förbud mot att måla med något annat än falu och linoljefärg. Och kritvita pvc-fönster. Reaktionär? jag? Kanske tur att jag inte är bygglovshandläggare, min kommun hade haft rätt höga byggkostnader... och utflyttning =)
 
G
Väldigt intressanta tillbyggnader!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.