Hej,

jag har fått en pelletsbrännare inmonterad på ett av husets uttag (med vippbrytare) och idag öppnade jag det för att se hur det var löst. Jag blev ganska förvånad för det påminner inte direkt om andra uttag jag sett. Dels går det sex sladdar in och alla är inkopplade.

Därför vill jag hemskt gärna veta om det verkligen är rätt att göra så här?

Bild på installationen finns bifogad och där ser ni dubbla sladdar (svart, blå, jord) in i ena änden och en av varje i andra änden.

Det funkar uppenbarligen men hur säkert är det?

//Henrik
 
  • 20080906_El_840.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man vara riktigt petnoga så ska inte kabeln föras in som det är gjort på bilden.
Man ska montera en ROT-ram och inte borra hål i apparatdosan.Då är det lätt att göra en korrekt kabelinförning.
I övrigt är kopplingen gjord riktigt. FK där nere och EK uppe. Sitter kablarna fast så är det säkert. Kan inte se så noga på bilden men är det inte plats för två tåtar vid varje kopplingspunkt?
 
Det är ju lite svårt att se vade det verkligen är vi ser. Men det skulle kunna vara så att man lagt parallella trådar från centralen för att öka arean. Men skall en Pellets brännare behöva så himla mycket effekt? Vad har du för säkring till den?

Det ser också ut som att jorden bryts av brytaren, om det är så så är det definitivt fel. Jordledare får inte brytas. MEn det kan också vara så att jorden bara är genomkopplad i brytaren.

Att öka arean genom att parallell koppla trådar har jag också för mig är otillåtet.

Det kan också vara så att man kopplat trådar vidare till något annat, alltså ingen paralellkoppling. I så fall helt OK.
 
Vad är det för fabrikat på brytaren (ELJO) ?
Jag har svårt att se att det är 100% korrekt utfört, skälen härför :

1. Är brytaren 2-polig har de ofta två lediga överkopplingsklämmor.
I ditt fall medför det att du inte har kontakt mellan alla PE-ledare (3 st).

2. Är brytaren 3-polig innebär det att PE till förbrukaren bryts.

Inget av ovanstående är OK ur elsäkerhetssynpunkt.

Brasklapp:
Brytaren kan vara av ett mig främmande utförande med fyrpolig
överkopplingsklämma, det verkar dock osannolikt.

Personligen hade jag kopplat PE med lös klämma WAGO, U-båt e.dyl
direkt i dosan och inte dragit dessa ut på apparatens anslutningar.

Vad är det för vit "märkning" på den övre gul-gröna ledaren, bara färg eller ?
 
Jag tror att det är en tvåpolig eljo då är det en överkopplings klämma i mitten och dom "yttre" bryts. Om det är så är det troligen en vidarematning på den sida som har två ledare anslutna och brännaren ligger över brytaren. Inte olagligt men kanske inte optimalt.
 
Tack för alla svar!

Jorden bryts inte utan går bara rakt igenom. Säkringen är på 10 A. Det vita på ena sladden är lite eltejp.

Det är en ELJO precis som du säger och det finns två trådar-hål för varje "färg". Alltså är kablarna inte tvinnade utan dom går in i varsin kanal men stryps åt av samma skruv. I andra änden är det ju då hälften så många trådar ut som då även dom går i egna kanaler. Jag gissar alltså att vi pratar GK100:s alternativ ett, där brytaren är 2-polig som sen lämnar tre ledare tomma.

Hur borde det se ut om inte det här är rätt?

MVH

Henrik
 
Redigerat:
Om brytaren är utförd som elmont beskriver med förbindelse mellan övre och undre
mellersta anslutningarna så är det inget fel.
Du kan ju även se på anslutningarnas beteckningar eller mäta "sumra" så kan du känna dig riktigt säker.
 
Fota framsida & baksida också om du har möjlighet
 
p3C skrev:
Ska man vara riktigt petnoga så ska inte kabeln föras in som det är gjort på bilden.
Man ska montera en ROT-ram och inte borra hål i apparatdosan.Då är det lätt att göra en korrekt kabelinförning.
Inget fel med att borra in en kabel i en apparatdosa. Blir mycket snyggare så än att sätta en rot-ram!

Däremot ser de ut att vara lite mysko koppling av jorden.. är verkligen alla 3 jordar sammankopplade? Eller är den övre jorden med vit tejp på använd som något annat än jord? Är det så är de verkligen inte bra!
 
Håller med Rrrrr, den tejpade jordtåten är sannolikt missbrukad. Så länge inget kopplas om så fine, kanske är det så att den överhuvudtaget inte används, då är det okej. Personligen tycker jag denna typ av koppling är ett gränsfall för vad som är lämpligt. I en kopplingsdosa, som nu detta är, ska inte förväxling kunna ske, exempelvis ska inte blå ledare användas som mellan/tändtråd där det också finns nolledare. Jordtråd ska aldrig vara annat än jord.
 
Mja, om inte tillverkaren har angett att materielen är avsedd att borras upp så är det nog bara till att låta bli.

Jag har för mig det står med som en av elsäkerhetsverkets frågor och svar. Många elektriker är av gamla skolan och gör så i alla fall.

Korrekta lösningar är rot-dosa med kabelutsläpp (näslock) anslutet till befintlig dosa med rör/slang alt en förhöjningsram till apparaten med kabelutsläpp.
 
petersv: Så om man har en strömbrytare på en sida en innervägg, och ska sätta en strömbrytare på andra sidan väggen. Ska man då sätta brytaren i en ROT-ram, gå ut med kabel, sedan borra den genom väggen och sätta brytare? Istället för att bara borra rakt genom dosan till andra sidan?

Om jag som kund fick en sådan ful installation så skulle jag helt klart bli missnöjd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.