Har ni några tips på lite udda / annorlunda sevärdheter i Stockholm?
Eller sånt man kanske inte tänker på när man går förbi, som att stranden till Fatburen som försåg slottet med dricksvatten ligger ungefär vid Medborgarplatsen (ja jag har läst 1795 :) )

Kymlinge t-banestation

Osv
 
BirgitS
När det gäller Kymlinge station så upplever man den bättre om man tar sig tid att gå till den än att bara svischa förbi med tunnelbanan. Då känner man verkligen hur ensligt den ligger.

Att man bara en rätt kort bit från centrum befinner sig ute på landet med hästgårdar, åkrar och ängar, norra Lovön.

Huvudsta slott (en liten bit från Huvudsta gård) är platsen där Anckarström m.fl. diskuterade fram hur Gustav III skulle mördas.

Museet Tre kronor är det inte så många som hittar till men det är verkligen en plats där man känner historiens vingslag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Museum_Tre_Kronor
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Landet ser jag varje dag :D

Kymlinge har jag inte varit till men det är nog en vår sommar aktivitet så man som du säger kan gå dit

Hade tänkte undvika slottet men tre kronor verkar intressant så det är nog lurt att det kan bli en tur dit.

Kanonkulor i väggarna i gamla stan tänkte vi också kika på, jaja lite töntigt men finns ju lite pubar där också... gillar källarvalven hos Wirströms
 
BirgitS
Ja, så många medeltida källarvalv hittar man väl inte i Dalarna ;)
När man är i Gamla stan så måste man ju leta upp den smalaste gränden, Mårten Trotzigs gränd, som var blockerad i många år. Uppkallad efter en rik tysk köpman som blev mördad 1617.

Jag har för mig att du gillar gamla bilar. https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/zero-city-staden-ar-i-rorelse/

Hur är det med intresset för de fordon som fanns innan bilarna?
https://www.kungligaslotten.se/vara-besoksmal/hovstallet.html

Eller modelljärnvägen med 50 m räls?
https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/visning-i-modelljarnvagen/

Eller öl?
https://spritmuseum.se/utstallning/en-ol-for-alla-ny-utstallning-till-hosten/

Komma ut på landet kan ju vara bra om du är här i många dagar och får fnatt av stadslivet :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, så många medeltida källarvalv hittar man väl inte i Dalarna ;)
När man är i Gamla stan så måste man ju leta upp den smalaste gränden, Mårten Trotzigs gränd, som var blockerad i många år. Uppkallad efter en rik tysk köpman som blev mördad 1617.

Jag har för mig att du gillar gamla bilar. [länk]

Hur är det med intresset för de fordon som fanns innan bilarna?
[länk]

Eller modelljärnvägen med 50 m räls?
[länk]

Eller öl?
[länk]

Komma ut på landet kan ju vara bra om du är här i många dagar och får fnatt av stadslivet :D
Fredag till söndag borde jag orka :D

Många bra tips, tack
 
Åsa Lund
Testa att bo på Af Chapman, mycket annorlunda upplevelse :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Testa att bo på Af Chapman, mycket annorlunda upplevelse :D
Bodde inte på båten men på vandrarhemmet, det gör jag inte om :D

Skulle helst vilja ha saker att kika på utomhus, ta en långpromenad och kolla på grejer.
 
BirgitS
Var ungefär bor du?

Själv gillar jag att bara gå omkring på t.ex. Kungsholmen eller Vasastan och kolla på hus och hur byggnadsstilen varierar med årtiondena samt ta en fika på ett t.ex. gammaldags konditori/café.

Drottninggatan är en gata med anor från 1600-talet och bitvis finns det gamla hus med små butiker eller matställen i bottenplanet. Man kommer till spökslottet med en staty av Carl Eldh i spökparken, Centralbadet i jugendstil med sin trädgård och skulptur, i närheten av Strindbergsmuseet finns kända och tänkvärda Strindbergscitat i gatan och nära norra änden så låg några högskolor (skyltar på husen) en gång i tiden med gatu- eller kvartersnamn som påminner om den tiden. Sen kan man fortsätta till Nybergs Hembageri Och Konditori, som har kvar sin stil sen mitten på 1900-talet, på Upplandsgatan.

Har du gått förbi de gamla arbetarhus från 1700- och 1800-talen som finns kvar på några ställen på östra Södermalm?
Kring Fiskargatan och i närheten av Vita bergen. Finns även på Brännkyrkagatan som går västerut (går man där får man göra lite avstickare ut mot Riddarfjärden för att titta på utsikten).
Eller Carl Antons ateljé i Stadgårdshissen.
Om du gillar Millennium-böckerna så kan man leta efter var Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist bodde.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Inget gammalt men lite kul ändå.
Ett kvarter från centralstationen.



Upplev ICEBAR Stockholm by ICEHOTEL – världens första permanenta isbar. Här är det -7°C året runt och all inredning inklusive glasen är gjord av ren och klar is från Torne älv i Jukkasjärvi.

Entré
Boka ditt isbarsbesök för 1-60 personer. Då ingår lån av en värmande cape, handskar och en frisk upplevelse av kyla. Dessutom ingår en valfri drink från vår drinkmeny, serverad i isglas. Besöket varar i 40 minuter och kostar 225 SEK per person vid förbokning online. Du har också möjlighet att köpa med dig en souvenir från vår shop i entrén.

Isskulptering
Överraska dina medarbetare, din familj eller kompisgänget med en annorlunda upplevelse - skulptera i äkta is från Torne älv! Den absoluta isupplevelsen arrangeras på vår takterrass för grupper med 20-60 deltagare och är en riktig "icebreaker" som garanterar mycket skratt. Isskulpteringen tar ca 45-60 minuter och leds av en skicklig iskonstnär från Icehotel i Jukkasjärvi
 
Redigerat:
På Gullmarsplan, om man törs skriva det :D

Har ju gått runt endel men när man inte har koll på stilar och olika epoker så blir det mest att man ser fina hus, men nu har vi fredag ledig då kompisarna jobbar så då tänkte vi ev gå runt och titta mer noga och kanske lära sig nåt

Icebar funderade vi faktiskt på, är det nåt att åka på?

Har annars en liten dragning till riktiga sunkahak... Medusa Lionbar blev en favorit :crysmile: men det verkar vara stängt tyvärr
 
BirgitS
Då passar ju en promenad över östra Södermalm bra. Förutom det jag skrev förut så ska man ju gå ut på Erstaberget (Fjällgatan) och titta ut över Stockholms inlopp. Innan Södermalm kan man gå till Galgbacken (och känna rysningar och glädjen över att inte leva på den tiden), Skanskvarnen och kolerakyrkogården.

Allt eftersom man går kan man med mobilen slå upp på Wikipedia och läsa om vad man passerar och bör göra omvägar till.

Sunkhak känner jag inte till men det borde gå att hitta en del i Söders utkanter ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.