Hej.

Jag har en fråga ang. servitut på väg. Genom våran tomt går en väg som är hårt trafikerad. På ena sidan vägen har vi huset och på andra sidan garage och dyl.

Idag är det 70 som gäller på vägen, vilket är på tok för fort, och majoriteten av de som kör förbi håller inte 70. Dock är det på tapeten att det ska bli 40.

Vi har talat med samfällighetsföreningen om att skaffa farthinder, men de nekar. Vi har erbjudit att betala själva. Det känns inte tryggt när barnen är ute och leker, även fast dom vet att dom ska hålla sig på tomten.

Finns det något vi kan göra för att få farthinder? Just med tanke på att vi har fastigheter på båda sidor av vägen, med olika adresser. Blomlådor går inte då det åker traktorer och lastbilar förbi. Har talat med kommunen men de hänvisar mig till samfällighetsföreningen och nu börjar vi bli lätt desperata pga hastigheten folk håller förbi här.
 
Vad är frågan och var kommer servitut in i bilden?
Är det två fastigheter eller en?
Är det en bidragsberättigad vägförening?
 
Redigerat:
Skrev lite luddigt kanske. Jag undrar helt enkelt om man på något sätt kan sätta upp farthinder på vägen, även fast det finns servitut.
Bohuset på ena sidan och garage och andra byggnader på andra, dock inga bohus. Samma fastighetsbeteckning.

Hurvida de får bidrag vet jag inte.
 
Vad är det för servitut?

Om det är en bidragsväg så är den ju en allmän väg och hastighetsbegränsningar brukar man söka om hos länsstyrelsen.

Farthinder brukar väl ligga på väghållaren att bestämma, dvs vägföreningen.
 
Går det att dra om vägen så den inte går mellan de hus ni oftast använder?
 
Om jag inte kollar helt fel är det ett officialservitut. Tror dock att det är en enskild väg. Och vägföreningen nekar farthinder, då antar jag att vi inte kan få farthinder på något sätt....Det är inte sådär skitkul att fordon blåser förbi i 70 rakt genom tomten.
 
Redigerat:
Nä, det går inte att dra om vägen, tyvärr. Vi är lika mycket på båda sidor, då vi har bilen i garaget på den ena så det blir ett himla springande. Samt djur i stall som även står på andra sidan vägen.
 
harry73
Det är jättetråkigt för er, men nej ni kan inte sjäjv sätta upp farthinder. Eller visst kan man göra det, men egentligen får man inte utan medgivande av vägförening.
Det blir också svårt att få polisen ditt för hastighetsbevakning eftersom det är en samfällighetsväg. Och för att göra det ännu tråkigare, även om samfälligheten bestämmer att hastigheten blir 40, är det inte den officiella hastighet.
Det är något som man ska ansöka om hos länsstyrelsen/kommunen eller något sånt annars är det fortfarande 70 som gäller.
En skylt med varning för lekande barn borde man kunna sätta upp, även om man där officiellt behöver medgivande för.
 
Får man ens ha farthinder på vägar över 50, har du kollat?
 
harry73
Lusekofta skrev:
Det är inte sådär skitkul att fordon blåser förbi i 70 rakt genom tomten.
jag förstår att det är tråkigt med vägen som delar upp fastigheten, men jag skulle inte säga att vägen är en del av tomten, även om den ligger på er fastighet.
Och jag antar att ni visste att vägen fanns där när ni köpte fastigheten, och att ni inte fick den påtvingad medan ni ägde fastigheten.
Vem som äger marken under vägen är rätt så oväsentligt så länge det handlar om vägen
 
harry73 skrev:
jag förstår att det är tråkigt med vägen som delar upp fastigheten, men jag skulle inte säga att vägen är en del av tomten, även om den ligger på er fastighet.
Och jag antar att ni visste att vägen fanns där när ni köpte fastigheten, och att ni inte fick den påtvingad medan ni ägde fastigheten.
Vem som äger marken under vägen är rätt så oväsentligt så länge det handlar om vägen
Att vägen fanns visste vi ju absolut, men när fastigheten köptes var det inte sån här trafik, folk saktade alltid ner när de körde förbi huset.
 
harry73 skrev:
Det är jättetråkigt för er, men nej ni kan inte sjäjv sätta upp farthinder. Eller visst kan man göra det, men egentligen får man inte utan medgivande av vägförening.
Det blir också svårt att få polisen ditt för hastighetsbevakning eftersom det är en samfällighetsväg. Och för att göra det ännu tråkigare, även om samfälligheten bestämmer att hastigheten blir 40, är det inte den officiella hastighet.
Det är något som man ska ansöka om hos länsstyrelsen/kommunen eller något sånt annars är det fortfarande 70 som gäller.
En skylt med varning för lekande barn borde man kunna sätta upp, även om man där officiellt behöver medgivande för.
Okej. Lekande barn skylt finns, men den verkar inte röra folk om ryggen.

Ska ta upp frågan med vägföreningen igen, och hoppas att dom ger sig någongång.
 
Claes Sörmland
Är vägföreningens nuvarande styrelse inte intresserad så finns ju möjlighet att lämna in en motion på årsmötet. Ett annat sätt är ju att se till att bli invald i styrelsen och arbeta mer långsiktigt med att övertyga de tongivande individerna där.
 
Ta upp frågan som ett gemensamt problem. Fokusera på det som ni ser som fakta, dvs att man idag kör fortare på vägen och med det ökar riskerna för en olycka, En olycka drabbar båda parterna mera eller mindre, t.ex. den som blir påkörd men även den som kör på någon. Utgå i dialogen med vägförningen på att belysa problemet utifrån ni som boende, trafikant och vägförening, gör frågan till en tanke ur ett helhetstänk. Se det heller inte som självklart att andra uppfattar era problem, men försök då på platsen visa hur det känns. Bjud in vägföreningen att stå på er fastighet vid vägen och kör förbi med en bil/lastbil i 70 km/h.
 
harry73
Lusekofta skrev:
Att vägen fanns visste vi ju absolut, men när fastigheten köptes var det inte sån här trafik, folk saktade alltid ner när de körde förbi huset.
Varför ökade trafiken och farten? Är det föreningens medlemmar eller folk utifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.