Hej!
För att jag ska kunna köra in på baksidan av mitt hus har jag (ett registrerat) servitut på att använda grannens infart sedan husen byggdes 1970.

Jag använder detta sällan (senast för ett par år sedan) men nu när behovet har (åter)uppkommit och jag behöver kunna köra på baksidan har grannen parkerat bilar på sin infart vilka gör att jag inte kan använda den.

Jag nämnde härom dagen trevligt att jag kommer behöva använda infarten ett fåtal gånger framöver, varvid de svarade ganska otrevligt något i stil med att "det går väl bra om våra bilar inte är parkerade där, men vi kommer inte flytta på dem för din skull".

Vad gäller?
 
  • Gilla
JanneMo och 4 till
  • Laddar…
Hur är den exakta formuleringen i servitutet?
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…

Bästa svaret

Normalt sett får ingen parkera på eller blockera servitutsvägen, varken du eller grannen som äger marken. Så jo, han måste flytta dem för din skull, och det är av ren snällhet som du låter dem ha dem där när du inte använder vägen, den ska alltid hållas fri.

Det grannen kan göra är att försöka få servitutet upphävt med hänvisning till att du har annan infart till tomten.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Vi vet ju inte alla detaljer hör, verkar märkligt att du har ett servitut som bara används undantagsvis. Men vilket som är det som någon redan sagt här ovan, ett servitutsområde ska alltid hållas öppet och får inte användas för parkering, varken av härskande fastighet eller tjänande fastighet. Så grannen får flytta sin parkering.
 
  • Gilla
Gogoga och 2 till
  • Laddar…
Servitutet är ju för att komma åt baksidan, kanske inte så konstigt att man inte använder det så ofta.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Servitutet är ju för att komma åt baksidan, kanske inte så konstigt att man inte använder det så ofta.
Precis, servitut är inte alltid så enkelt, vi hade ju några andra trådar nyligen som visade på svårigheter. Vanligen får man bara servitut om man behöver en infart, inte för att få en extra infart, men det finns säkert skäl till denna lösning. Numera gör man nog mycket för att undvika servitut, fixar skafttomter eller liknande i stället
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 1 till
  • Laddar…
Avtalsservitut och nyttjanderätter måste förnyas om de är äldre än 50 år, annars så gäller de inte längre.

Nu är kanske inte ts i den sitsen med ett avtalsservitut innan 1:a juli 1968, men det är kanske bra att veta om att innan sista december 2018 behöver de förnyas.

Som tidigare svar så får inte grannen blockera en väg med servitut.

Min personliga åsikt är att om det redan finns en annan väg så gäller servitutet ändå.

Jag har servitut på min infart, inga problem med grannen, vi får i princip göra vad vi vill med buskar och träd som växer nära "våran" väg.

Det verkar som vi har bra grannar, eller så bryr de sig inte och är glada att vi sköter deras mark.

Hoppas att det löser sig för er som har problem.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 2 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Hur är den exakta formuleringen i servitutet?
Den ordagranna och exakta formuleringen är: "Servitut: Ägolott litt B samt återstoden av xxx äger rätt att för utfart utnyttja området x".

Det det finns en karta också, som visar att "område x" är infarten till grannens tomt (som ligger innanför vår, och vars infart jag behöver nyttja för att kunna komma till baksidan av mitt hus). Och min tomt är "återstoden av xxx". En annan granne mittemot mig är "Ägolott litt B".
 
Redigerat:
Tack till er alla som tagit er tid till att svara! Jag uppskattar era svar. Intressant att servitutet skulle upphöra efter 50 år. Det var inget de nämnde när jag ringde Lantmäteriverket i fredags. Får ringa dem igen på måndag och dubbelkolla, men som jag förstår det gäller servitut tills vidare, utan tidsbegränsning. Men som sagt, det måste jag dubbelkolla.

Jag har nu en klar bild över vad som gäller. Jag körde in min bil på baksidan idag under förmiddagen då grannens bilar var borta, för att undvika eventuella konfrontationer. "Pick your fights" som de säger. Jag vet nu vad som gäller, och om grannen får för sig att bråka kan jag påpeka att servitutet gäller och att de gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande (enligt Villaägarnas jurister) om de skulle få för sig att inte vilja samarbeta.

Som någon nämnde får de egentligen inte ens parkera på den delen av infarten som jag (och en annan granne) har servitut på, men att börja bråka i detta läge känns onödigt med tanke på hur lite jag i dagsläget avser utnyttja servitutet.

Återigen, stort tack till er alla! Jag uppskattar verkligen era svar!

Mvh,
Bengt
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
När det gäller servitut är det väl en ny lag som gör många servitut ogiltiga om de inte förnyas? https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Fornyelselagen/

"Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret. Har du fortfarande nytta av servitutet eller nyttjanderätten? Då ska du anmäla om förnyelse innan utgången av 2018, tänk på att göra din anmälan i tid."

@Pagno
har redan skrivit om det men jag länkade, alltid något.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
När det gäller servitut är det väl en ny lag som gör många servitut ogiltiga om de inte förnyas? [länk]

"Förnyelselagen innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret. Har du fortfarande nytta av servitutet eller nyttjanderätten? Då ska du anmäla om förnyelse innan utgången av 2018, tänk på att göra din anmälan i tid."

@Pagno
har redan skrivit om det men jag länkade, alltid något.
Stort tack även för detta! Som jag förstår det är detta i mitt fall dock ett så kallat "officalservitut" som därför inte påverkas av förnyelselagen.
 
C
B Bengt Alverborg skrev:
Den ordagranna och exakta formuleringen är: "Servitut: Ägolott litt B samt återstoden av xxx äger rätt att för utfart utnyttja området x".
Går ej att se av enbart den texten om det är nybildning av servitut i avstyckning (i så fall över t.ex. ägolott litt A) eller fördelning av ett äldre servitut som tidigare gällde till förmån för xxx (se i så fall den äldre akten för den exakta formuleringen av servitutet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.