Hej,

i vårt fritidshus har vi en infart/biluppställningsplats som är ett servitut som belöper sig på grannens fastighet. På denna markbit som är grannens (men som vi nyttjar) står ett träd som vuxit sig väldigt stort. Dels ramlar det ned grenar på min bil då den står parkerad och dels har det vuxit sig så att det hänger över taket på mitt hus. Grannen vägrar ta ned det eftersom han tycker det är hans "enda träd". Vad kan jag göra?

Buggaren
 
Är du säker på att servitutet ger dig rätt att parkera bilen där också? Det vanliga är att servitut bara ger rätt att passera på grannens tomt.

De delar av trädet som går in på din faktiska tomt har du rätt att kapa, men du måste ge grannen en möjlighet att göra det först.

Vad gäller grenar över en servitutsväg så tvivlar jag på att du rent formellt har rätt att få bort dem. Möjligen då just över biluppställningsplatsen (om du har rätt till den). Men jag tror inte du har rätt att få bort de grenarna heller.
 
Köp ett träd åt honom
 
huva....jag får alltså ev inte ens lov att parkera bredvid mitt hus längre...bäst att inte irritera honom. Kanske trädet inte har så långt kvar trots allt. Har redan påpekat för honom att det lutar o att det kanske ramlar.... Han blev lite betänksam såg jag eftersom jag påpekade att det lutar åt hans håll....
 
hempularen skrev:
Vad gäller grenar över en servitutsväg så tvivlar jag på att du rent formellt har rätt att få bort dem.
Över en väg kan nyttjaren utan vidare göra anspråk på fyra à fem meter fri höjd.
 
jag tänkte inte på höjden.
 
hempularen skrev:
jag tänkte inte på höjden.
Vad menar du specifikt? Syftade du på grenar än högre upp?
 
Efterssom det problem TS har är att saker ramlar ned från trädet på den parkerade bilen, så tänkte jag inte på det hypotetiska problemet med framkomloghet för en lastbil som kan vara 5m hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.