Hej. Skall i dagarna friköpa min tomträtt och har nu fått hem papper från kommunen. De vill förutom ledningsservitut även skriva in följande (vilket inte fanns i tomträttsavtalet):

Servitut för snöupplag, elskåp, belysningsstolpar mm.

Staden ges rätt att inom fastigheten X upplägga snömassor på tomtmark intill ett avstånd av 0,75m från fastighetens gräns mot gata. Staket, häck, mur eller liknande får därför ej placeras så att ovan nämnda snöupplag begränsas. Vidare medges Staden rätt att inom nämnda yta placera belysningsstolpar, elskåp och dylikt.

Jag har hörntomt med gata på två sidor. Hela tomten avgränsas med staket mot gatan. Ena sidan har trottoar mellan staket och gata. Jag planerar att byta staketet mot häck i framtiden.

Servitutet ger alltså kommunen rätt att be mig ta bort staketet och även en ev. framtida häck. Jag har inget intresse av att flytta staketet eller häcken 75cm in på tomten. Hur går jag vidare? Inget är påskrivet än.
 
Det var ju lite märkliga villkor!
Först säljer kommunen tomten till dig, och sedan tar den tillbaka en stor del, som du alltså inte får förfoga över som du själv vill.
Den där upp-plogade snön är väl full av grus, flis och salt och kommer att döda all växtlighet.

I Göteborg löste de det hela elegantare: Först plogade de upp snön på trottoarerna,
sedan ålade de fastighetsägarna att hålla trottoarerna snöfria :wow:

Av ren nyfikenhet: Hur stor yta blir det som kommunen vill sno åt sig?
Dvs 0,75 m x tomtens längd + bredd?

Kanske ett snack med Villaägarens jurister kan vara en start.
 
Vore det inte enklare att kommunen behåller 0.75 meter mellan tomt och trottoar och håller den som gräsmatta. Då kan de bäst de vill gräva ner ledningar och lägga snö där i framtiden?

Området kommer ju sakna värde för dig som fastighetsägare och endast bidra till ett högre taxeringsvärde för din del.
 
cem77 : Håller med i princip, men då blir det ju kommunen som måste snöröja trottoaren.........
 
HasseTeknik skrev:
cem77 : Håller med i princip, men då blir det ju kommunen som måste snöröja trottoaren.........
Ännu bättre för dig som fastighetsägare ju ;)
 
cem77 skrev:
Vore det inte enklare att kommunen behåller 0.75 meter mellan tomt och trottoar och håller den som gräsmatta. Då kan de bäst de vill gräva ner ledningar och lägga snö där i framtiden?

Området kommer ju sakna värde för dig som fastighetsägare och endast bidra till ett högre taxeringsvärde för din del.
Det är av värde då hela tomten är planerad till utmed fastighetsgräns (och har varit så i 62 år). Se bifogad karta. Prickat är prickmark. Rödmarkerat är min uppfart, här vill jag inte gärna upplåta 0,75m för snöupplag då jag avser att använda bil även vintertid.

karta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KnockOnWood skrev:
Av ren nyfikenhet: Hur stor yta blir det som kommunen vill sno åt sig?
Dvs 0,75 m x tomtens längd + bredd?
Det blir ca 45kvm, 5% av tomtytan.

Jag har idag försökt få tag i nån på kommunens teknikavdelning som kan svara på vad de avser använda servitutet till. Snöröjningen har ju gått bra hittills. Fortsättning följer...
 
Om man resonerar lite betr. köpekontraktet.
Utgår från att Kommunen är säljare.

Som säljare kan man väl sätta vilka villkor man vill?

Som köpare kan man acceptera eller avstå köpet.

Nu är det tomträtt utan servitut.


Är det något som hindrar att det fortsättningsvis förblir tomträtt?

Vilka rättigheter har egentligen en tomträttsinnehavare om det blir frågan om friköp initierat/framtvingat av ägaren till marken? :confused:
 
roland53 skrev:
Om man resonerar lite betr. köpekontraktet.
Utgår från att Kommunen är säljare.

Som säljare kan man väl sätta vilka villkor man vill?

Som köpare kan man acceptera eller avstå köpet.

Nu är det tomträtt utan servitut.


Är det något som hindrar att det fortsättningsvis förblir tomträtt?

Vilka rättigheter har egentligen en tomträttsinnehavare om det blir frågan om friköp initierat/framtvingat av ägaren till marken? :confused:
Du har helt rätt roland, det är inget som hindrar mig från att behålla tomträttsavtalet. Det är däremot en ytterst oekonomisk sits för mig att ha kvar tomträtten då kapital finns till friköp. Nuvarande avgift är 19 500:-/år. Pris för friköp är ca 300 000:-

När det gäller köpekontraktet finns även denna skrivelse under servitut: "Vid begäran ska köparen, utan rätt till ersättning, underteckna servitutsavtal eller upplåta ledningsrätt för fjärrvärme-, VA-, dagvatten- och elledning som ägs av Nätägaren AB och som ligger inom fastigheten". Så vad jag än tycker om de servitut de lägger till avtalet är de fria att teckna nya som jag enl. avtalet måste underteckna.

När jag pratade med kommunen idag var det första gången de fått frågor om innehåll i servituten de skriver in vid friköp av tomträtter. Det kan väl ändå inte vara så konstigt att man reagerar på dessa skrivelser.
 
APR skrev:
När jag pratade med kommunen idag var det första gången de fått frågor om innehåll i servituten de skriver in vid friköp av tomträtter. Det kan väl ändå inte vara så konstigt att man reagerar på dessa skrivelser.
Reagera skall man absolut och ifrågasätta också, men det är väl lite pokerspel inblandat här.

Kommuntjänstemännen hittar på det ena eller det andra, berättigat eller bara för att dom vill visa att dom kan, men det kan vi väl lämna därhän.

Den som är mest angelägen att köpa resp. sälja är nog den som får acceptera den andres villkor.

Jag gissar att det är du som är mest angelägen.... ?;)
 
APR skrev:
...När det gäller köpekontraktet finns även denna skrivelse under servitut: "Vid begäran ska köparen, utan rätt till ersättning, underteckna servitutsavtal eller upplåta ledningsrätt för fjärrvärme-, VA-, dagvatten- och elledning som ägs av Nätägaren AB och som ligger inom fastigheten"...
Men där står ju ingenting om det förargliga snöupplaget.
Att de skall kunna dra ledningar och rör under marken tycker jag är OK.
 
Jag har tillbringat lite arbetstid senaste veckan med att skriva remiss på ett dokument för olika entreprenadarbeten, och då även sätt mig in i en del referenslitteratur, bl.a. från Trafikverket m.fl.
Jag har då fått lära mig att det vid väganläggning bör göras plats vid sidan av väg och trottoar för snöupplag. Bredden beror på vägtyp och plats i landet, men ligger normalt på ca 1-1.5 m bredd utanför vägen.

Tyvärr är det väl ganska ovanligt att man skapar dessa ytor idag, i tätbebyggda områden där tomtmarken är värdefull. Och även om man skapar dessa zoner är det nog vanligt att fastighetsägaren ändå ockuperar marken som "sin" och anlägger häck eller staket där.

Summa summarum, jag förstår att kommunen vill försöka sno åt sig marken, för de har nog också läst samma litteratur.
 
om dom lägger smutsig/förorenad snö på tomten, vem är då skyldig att städa/sanera?
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Min fastighet gränsar mot kommunal gata med trottoar. Snöröjningen skyfflar upp snön på trottoaren, aldrig längre. Finns det en trottoar så är det ju du som skall snöröja den och hacka bort kommunens snöhög...
 
b8q skrev:
...
Summa summarum, jag förstår att kommunen vill försöka sno åt sig marken, för de har nog också läst samma litteratur.
Det går faktiskt också att flytta snön dit där den inte ligger i vägen.
 
KnockOnWood skrev:
Det går faktiskt också att flytta snön dit där den inte ligger i vägen.
Absolut, men det är mångdubbelt dyrare, för då räcker det inte med en plogbil. Men lite högre kommunalskatt har väl ingen dött av... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.