Hej
Det är snart dags att byta ut vårt gjutjärnsavlopp till plast, tyvärr går det numera över grannens tomt med servitut. vilka regler gäller då? Förr i tiden så hörde dessa två tomtar till vårt hus. (se bild , de röda är nya tomter på 70-talet). Avloppet är markerat med en grön linje på bilden.

I dagsläget är det både växthus och fruktträd ovanför avloppet, vilka regler gäller då? Får det ens växa träd ovanpå avlopp?
Om vi gräver upp och lägger nytt är vi då skyldiga till att, 1 återställa det i ursprungligt skick, växthus och träd? ;) 2. Endast gräva igen diket och se till att gräset blir jämt?

Mvh
Jan
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Osäker på hur det egentligen är med återställandebiten. Hade liknande problem förra året då granntomten eventuellt skulle avstyckas och risk för att infartsväg mm skulle gå över våra avloppsrör med servitut. Nu blev det ingen avstyckning men har för mig att om det skulle ha blivit av så hade husbyggarna varit tvungna att säkra våra avloppsrör både vad gäller tillgänglighet (de fick absolut inte bygga ovanpå rören) och för övrigt rekommenderades att våra avloppsrör las i betong?rör för att lättare kunna bytas ut vid behov.

Men du behöver ju inte gräva upp det gamla avloppsröret. Du kan ju lägga det nya på ett sätt som inte förstör så mycket för grannen. Blir det extrakostnader borde ju grannen vilja vara med o betala för dessa, hellre än att växthus o annat rivs.
 
Hej ! om jag vore grannen, varför skulle jag vilja betala för detta ?
Tillhör väl normalt beteende att återställa vad man förstör,

mvh// Goerana
 
Låter väl som lika dyrt att gå åt höger direkt på egna tomten och följa vägen nedåt och göra en ny anslutningspunkt. Du kanske får gräva någon meter extra men kan i stort sätt lägga hela det nya fram tills du kopplar på vid huset med fungerande avlopp
 
goerana skrev:
Hej ! om jag vore grannen, varför skulle jag vilja betala för detta ?
Just för att det finns ett servitut, vilket förmodligen innebär en rättighet att komma åt rören och att grannen egentligen troligen inte får bygga just där eller inte kan kräva ersättning för skador som uppstår på byggnader som är för nära avloppet.
 
myrstack skrev:
Låter väl som lika dyrt att gå åt höger direkt på egna tomten och följa vägen nedåt och göra en ny anslutningspunkt. Du kanske får gräva någon meter extra men kan i stort sätt lägga hela det nya fram tills du kopplar på vid huset med fungerande avlopp
Tyvärr kan vi inte gå till höger på tomten då det är rent "urberg" där, annars hade det varit den bästa lösningen.
 
Ofta brukar det i servitutet stå att man får underhålla och byta ut delar eller hela avloppsanläggningen.
I och med att grannen vet om det och ändå har byggt ett växthus ovanpå avloppsrören så får han stå sitt kast.
 
ridax skrev:
[länk]
Tackar!
 
Mer funderingar, på vilket sätt blandar man in kommunen i detta?
Hyr man en grävare som gräver upp diket själv och man lägger rör och endast kontaktar kommunen vid inkoppling på deras stam?
 
Jag tro att man pratar med kommunen innan. I många fall byter du som fastighetsägare bara fram till tomtgräns, sedan står kommunen för sista biten ute i gatan. men jag har hört om båda varianterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.