Jag fick tag på två skrotiga Electrolux Wascator fastighetstvättmaskiner som min sambo vill använda för att tvätta hästgrejor. Det skulle vara bra att få ingång åtminstone en av de, så slipper jag laga familjens tvättmaskin igen efter att hon tyckte att hästtäcket behövde tvättas och maskinen tyckte det var för tung och i protest hoppades ur nischen för att stanna lutande mot toaletten...

Det är en WE 65 och en W 74, årsmodell sent 80-talet/början 90-talet, ingen halvledarelektronik i synhåll. Jag letar efter servicehandboken till båda maskiner men har hittills bara hittat reservdelskataloger och en massa skummiga sajter som lovar att manualen finns bakom deras betal/reklam/registrationsvägg. Jag vet att de finns, någonstans...
 
  • Slitet typskylt på en Electrolux Wascator fastighetstvättmaskin med model och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Electrolux Wascator fastighetstvättmaskin, visar kapacitet och modellinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
manualerna på dessa var på fiche resp tryckta
tror inte att någon av dessa skannades för digital distribuering

standardfel är lucklåsning och element
viss mån inloppsventil-er

utöver detta finns inget att veta

normal händighet och problemlösningsförmåga löser resten

lagerbyte är dyrt mycket dyrt så se till att de inte låter

en väl sliten motor är dyr att byta

tror inte att dessa har motorstyrningskort men dessa är orimligt dyra

maskinerna MÅSTE bultas fast

hör av dig här om du undrar nått
 
Tack för svaret, OK ingen manual så jag får gå på instinkt. En av maskinerna (W 74an) låter lite i lagern när jag snurrar trumman så vi får se om den kommer att användas, den andra är tyst.

Nej, inga motorstyrningskort eller andra kort, bara mekaniska programverk, kontaktorer och en spaghetti bolognese gjort av grå tråd. Det skulle vara bra att ha ett elschema men utan servicehandbok blir det svårt om inte jag gör en själv.

Skissen i reservdelskatalogen verkar visa rätt så vanliga kullager i lagerboxen, är det udda mått som gör de dyra eller är de bara dyra som originaldelar?
Teknisk sprängskiss av en tvättmaskin med detaljerad framställning av komponenter och kullager i lagerboxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, det är inte exakt samma modell - denna verka vara gjort för amerikanska marknaden - men jag antar att manualen funkar till originalet. Hittade den här, under namnet Wascomat W 74. Inget riktigt elschema i den heller men det är bättre än ingenting - den visar programschemat.
 
https://appliantology.org/topic/19951-wascomat-w74-front-loader-service-manual/

With the W74 you can find pullers at an auto parts store that will work. Also, we use 18 inch long car tailpipes to drive the bearings and seals back on. Just take the bearing and seals to auto store to match diameter.

That's the spirit - redneck washing machine repair. Nu gäller det bara att hitta lager som passar, borde inte vara omöjligt.
 
A
Det är ju standard lager men slitring och packbox är special
Inte alltid man får bort lagren
Trumman måste ur
Baljan säkras med spännband
Minst två personer
 
A
Kul att någon snubbe gjorde sin egen manual innan Youtube.
Slitringen jag nämnde innan syns tydligt och vilket jättejobb detta egentligen är.
Dessutom bör man veta att dessa små avdragare inte alltid räcker till utan går sönder i stället.
Då är en välsorterad lastbilsverkstad bra att ha.

När man gjort detta några gånger kommer man under 5h i tid
 
Är det bara att snurra och lyssna på lagren?
Tips på hur jag kollar över en maskin?
Även torktumlare
 
@electroluxaren har du lite tips på hur man kollar upp en we65?

Vad innebär mycket dyrt att byta lager?
Är det delarna eller arbetet eller båda som blir dyrt?

Klarar man som normlhändig att byta lager själv?
 
A
kan bli en halv dags jobb för två personer
lagersatsen med all packningar kostar nog 5.500.-
bökigt att ta bort svänghjulet
bökigt att ta bort bakre gavlen mm.
 
electroluxaren skrev:
kan bli en halv dags jobb för två personer
lagersatsen med all packningar kostar nog 5.500.-
bökigt att ta bort svänghjulet
bökigt att ta bort bakre gavlen mm.
Tack för svar
Är det en maskin som kan vara värd den tiden och pengarna eller ska man satsa på en nyare.
Vad kan man ge för en sån i okänt skick?
Är i behov av en tvättmaskin till ett hyreshus jag har men har inte 20' just nu för en renoverad maskin från HT
Inte heller vill jag köpa en billig vanlig maskin då den nog inte håller mer än nåt år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.