Tomture61
Har en FLVP med 4 st frånluftsventiler + imkanalen till köksfläkten.
Arbetet tog 20-25 min , verktygen han hade var en 5m böjlig vajer ,110 mm nylonviska, skruvdragare. Samma viska kördes i imkanalen som är 160mm flexslang/spirorör !
Filtret i pumpen rengjordes.
Sedan utfördes en flödesmätning.
Detta jobb kommer att kosta mig 2495 :-

Vad som inte gjordes var att täcka för övriga ventiler (3st) när en frånluftsventil rengjordes + att värmepumpens fläkt inte ställdes på max !

Nästa gång gör jag jobbet själv
 
Tomture61
Har en till fundering över ventfirmans jobb , är det verkligen lämpligt att använda FLVP:ens filter som dammfångare när ventrören görs rena. Det lär ju hamna massa boss i förångaren?
När man tar ut filtret då , är trångt där filtret sitter.
 
Redigerat:
Nej det är inte lämpligt, seriösa firmor har en egen fläkt med dammfångare man kopplar till en ventil.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Var det du som ringde firman eller var det dom som ringde dig och erbjöd tjänsten?
För ett par år sedan var det populärt med halvskumma ventilationsfirmor som ringde och propsade på att man skulle rengöra sina imkanaler eftersom sotaren inte längre gjorde det. "För du vill väl inte få allergier eller att det börjar brinna i köksfläkten???!!!".

Bluff, båg och gammelt mög!
 
Tomture61
Det var gumman som blev uppringd varav jag fick luren i örat :lying:
Vi tänkte att ventsystemet ej fått ngn service på 12 år så .......
Tydligen kan man utföra service på olika sätt , bra-mindre bra-katastrof :rolleyes:
 
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det var gumman som blev uppringd varav jag fick luren i örat :lying:
Vi tänkte att ventsystemet ej fått ngn service på 12 år så .......
Tydligen kan man utföra service på olika sätt , bra-mindre bra-katastrof :rolleyes:
En bra regel för framtiden: Det finns inget erbjudande som är så bra att det behöver köpas av telefonförsäljare.

utan att värdera utflörandet av tjänsten så var priset helt OK. Hembesök av hantverkare brukar sällan hamna så där lågt, oavsett hur lite jobb de gör.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tomture61
Borde finnas en kravspec för hantverkstjänster.
Tråkigt att behöva lära sig den dyra vägen .
 
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Borde finnas en kravspec för hantverkstjänster.
Tråkigt att behöva lära sig den dyra vägen .
Det fanns säkert nån fin beskrivning på deras hemsida som de hänvisade till.
 
Tomture61
Nope , de säger att de lämnar ens hem renare än när de kom !
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
En helig princip är: köp ALDRIG något av en telefonförsäljare.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En helig princip är: köp ALDRIG något av en telefonförsäljare.
Om alla följde den principen och dessutom aldrig anlitade kringresande asfalt/sten-läggare, så vore dessa avarter borta för evigt !!!
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.