Hej får så bra svar här så testar igen
Någon som jobbar eller vet mycket om serverrum?
Jag jobbar på en skolan o just nu bygger de in ett litet servering i mitt rum. Det blir ett litet rum o med en egen liten dörr.

Är det ok att sitta så nära ett server rum? Är en skola med 300 elever
 
Det kan surra en del från fläktarna i utrustningen, men bygger man rätt så borde inte det vara något problem. I övrigt ser jag inte vad som skulle vara problematiskt.
 
E Ellinor HellquisT skrev:
Hej får så bra svar här så testar igen
Någon som jobbar eller vet mycket om serverrum?
Jag jobbar på en skolan o just nu bygger de in ett litet servering i mitt rum. Det blir ett litet rum o med en egen liten dörr.

Är det ok att sitta så nära ett server rum? Är en skola med 300 elever
På vilket sätt påverkar serverrumet eleverna menar du?
 
Jag sitter i rummet o undrar om det kan påverka mig med strålning mm eller annat?
 
E Ellinor HellquisT skrev:
Jag sitter i rummet o undrar om det kan påverka mig med strålning mm eller annat?
Vad för strålning?
 
Kan inte mycket om serverrum o tänkte om det på något sätt kan påverka hälsan eller så.
 
Nä det behöver du inte oroa dig för då är det nog värre att sova med mobilen på bordet bredvid eller alla elever i ett klassrum med varsin mobil påslagen.
 
Nej, det är ingen fara. En server är bara ett annat namn för en dator och inget hokus-pokus.
Oftast har de inga skärmar inkopplade och sköter sig själva eller styrs på distans. I ett serverrum brukar det också finnas lite switchar, blinkande lampor och massor av kablar, men det är inget konstigare än en vanlig hemmadator och router som ”alla” har hemma, bara att grejerna är större, väsnas mer, blir varmare och tar mer plats.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Det kan komma att låt en del från rummet beroende på vad som installeras där. Om du är orolig för ljudet är det läge att fråga nu så de bygger med dubbelgips och tät dörr.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
J JBa skrev:
Det kan komma att låt en del från rummet beroende på vad som installeras där. Om du är orolig för ljudet är det läge att fråga nu så de bygger med dubbelgips och tät dörr.
 
Som övriga är inne på, skulle mest vara orolig för ljud, fläktar i servrar kan surra en hel del. Även värmeutveckling kan ju bli ett problem om man inte har tagit det i beaktning. Ett fullt bestyckat rack på 42U har väldigt hög densitet med väldig hög energiförbrukning. Den energin behöver ventileras bort, om man inte har satt in separat kylaggregat så kommer det bli väldigt varmt och gott en sommardag.

Nu misstänker jag kanske det inte är ett fullt serverrum utan gissar att det är ett mindre rack med kanske någon switch och på sin höjd ett par servrar. Så lite mer info behövs nog för att kunna säga bu eller bä.
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
E Ellinor HellquisT skrev:
Ljudet är inget problem bara det är säkert:)
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som du tänker eller tror skulle vara ohälsosamt? Som en fråga ovan; vilken typ av strålning?
 
J JSten skrev:
Som övriga är inne på, skulle mest vara orolig för ljud, fläktar i servrar kan surra en hel del. Även värmeutveckling kan ju bli ett problem om man inte har tagit det i beaktning. Ett fullt bestyckat rack på 42U har väldigt hög densitet med väldig hög energiförbrukning. Den energin behöver ventileras bort, om man inte har satt in separat kylaggregat så kommer det bli väldigt varmt och gott en sommardag.

Nu misstänker jag kanske det inte är ett fullt serverrum utan gissar att det är ett mindre rack med kanske någon switch och på sin höjd ett par servrar. Så lite mer info behövs nog för att kunna säga bu eller bä.
J JSten skrev:
Som övriga är inne på, skulle mest vara orolig för ljud, fläktar i servrar kan surra en hel del. Även värmeutveckling kan ju bli ett problem om man inte har tagit det i beaktning. Ett fullt bestyckat rack på 42U har väldigt hög densitet med väldig hög energiförbrukning. Den energin behöver ventileras bort, om man inte har satt in separat kylaggregat så kommer det bli väldigt varmt och gott en sommardag.

Nu misstänker jag kanske det inte är ett fullt serverrum utan gissar att det är ett mindre rack med kanske någon switch och på sin höjd ett par servrar. Så lite mer info behövs nog för att kunna säga bu eller bä.
De byggde rummet först o det är kanske 1,5 m x 1,5 m. Har inte kickat in o ser hur det ser ut. Har sån dålig koll på sånt här så har inte mycket mer information tyvärr. De drog från skåpet o satte en Wi-Fi puck över mig är det ok oxå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.