Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus och jag har hela tiden i mitt husletande planerat att sätta upp ett serverskåp i källaren. Skåpet ska till att börja med innehålla brandvägg, filserver, switch och patchpanel, senare kan det bli web- och mailservrar också. Då jag tidigare bara har tittat på hus med inredd och uppvärmd källare så har jag aldrig tänkt mig att det skulle bli nåt problem att ha det i källaren.

Huset vi nu har bestämt oss för att köpa (om alla besiktningar är till belåtenhet) har en helt oinredd källare utan värme och det gör mig lite nervös. Det finns alternativa platser för centralen, t.ex en stor garderob på övervåningen men det kan innebära långa kabeldragningar om jag lyckas dra in fiber någon gång i framtiden.

Finns det risk att tekniken åldras och slutar fungera snabbare om den står i en kall källare eller oroar jag mig i onödan?
 
Nej, det är tvärt om, elektronik åldras snabbare när det är varmt.

Det enda jag skulle oroa mej för är om det är råkallt och fuktigt i utrymmet, för då kan det bli problem med korrosion, men annars är det inga som helst problem.
 
Inte vad jag märkte när jag var där och tittade, det kändes inte fuktigt i luften och nån kyla har det ju inte hunnit bli ännu men det hinner jag nog märka före det blir aktuellt att stoppa in tekniken.
 
Jag har "serverhall" i ett förråd/stor garderob på övervåningen och det fungerar fint. Kabeldragning har jag helt valt bort och kör trådlöst överallt utan problem. Jag anser inte att det finns någon anledning att kabla och patcha nuförtiden. Hyfsat torrt och lagom temperatur är grunden. Förrådet jag har är isolerat men jag har inget element igång därinne och det ligger på ca 15-18 grader vintertid och värms av den spridning som kommer från omkringliggande rum. De flesta utrustningar har specifikationer avseende "operating temperature" och luftfuktighet, så det är bara att läsa på om det är gränsfall.
 
Mitt står i förrådet där jag håller 10-15 grader vintertid. Primärt med värme från servern.

Att man inte behöver kabelnät håller jag inte alls med om. Trådlöst är i mina ögon för långsamt och sen använder jag nätet för Tele också samt att det går att använda för marksänd tv också
 
Håller definitivt med tidigare inlägg om att man bör dra trådbundet till de platser där man vill ha utrustningen. Behöver du dra nya rör, överdimensionera gärna så kan du få i fler kablar i framtiden.
Jag ska själv dra om en del nu i helgen och drar flera "onödiga" rör samtidigt. I dagsläget kommer jag att dra cat 5e i dessa (har några 100 m liggandes) men då jag har rören kvar så är jag inte låst den dagen jag behöver något annat.
När det gäller temperaturen har väl de flesta annars problem med att det är för varmt där man vill ha sin utrustning. Men hur som helst, det är inte så svårt att få till en liten lokal uppvärmning om fukten skulle vara en riskfaktor. En liten elradiator eller tempstyrd värmefläkt finns färdiga för att koppla in på befintliga eluttag så du behöver inte ens ringa in elektrikern...
 
Eller om möjligt en liten avfuktare.
 
Självklart har kabel högre kapacitet, men jag måste hålla med jokre om att det idag inte finns någon större anledning att använda det.

I vart fall tänker jag inte borra sönder mitt hus för att spara någon minut de få gånger jag måste kopiera några Gig mellan olika maskiner. 99% av allt jag gör funkar fantastiskt bra via wifi.

Sedan kan man ju givetvis ha andra behov, men framtiden är trådlös. Nästa standrad kommer att bli 500 Mbit/s.
 
Jag kände inte att jag behövde förklara tidigare men jag använder mitt hemmanätverk till betydligt mer avancerade funktioner än de flesta användare. Jag jobbar med radiosändningar och kommer att lagra musik på servern, spela upp den i min dator via nätverket och sedan streama sändningen till FM-sändaren över nätet.

Jag har också planer på att bygga en HTPC som kan spela upp HD-film över nätverket och jag tror inte ett trådlöst nätverk klarar att hantera både radiodelen och HD-film samtidigt.

En stor del av elen ska ändå byggas om och då får elfirman lägga in nätverk samtidigt, så den delen är inga problem.
 
Det var en HELT annan sak. Spännande dessutom.:)
 
Jag har mitt serverrum i ett litet rum under källartrappen, var tidigare skafferi osv. Luktar fortfarande äpplen där inne! :) Har fiberbox, switchar, brandvägg, iptelefon(-dekt-)centralenhet, 2-3 servrar och lite annat pyssel där inne. Har två ventilationskanaler ut i det fria (den där gamla typen 'hål i väggen' med myggnät). Ena brukar jag plugga på vintern, det andra är alltid öppet. Ingen annan värme än servrarna. Visserligen är det en 30-40 diskar igång som mest, men bara någon enstaka när systemet inte används. Det räcker bra för att hålla hygglig temp där. Någon korrosion är det iaf inte frågan om. Men det kan ju kanske skilja beroende på var man bor (salthalt/kustnära osv).
Som jag ser det, är det bara fördelar med att hysera allt sånt här i källaren; man slipper höra fläktar o diskar, det blir aldrig för varmt, och den värme som blir känns lite nyttig för källaren.

Har därifrån dragit nätverk ut till de viktigaste rummen i huset (började naturligtvis med biorummet!), och tar sakta men säkert rum för rum när jag skall göra någon renovering e.d. Radio funkar inte för mig heller. Tipset är att försöka hitta ett ställe där du kan anordna "stigarschakt" så det är lätt att text dra upp på vinden för vidare distribution ut i rummen under osv.
 
mycke_nu skrev:
Självklart har kabel högre kapacitet, men jag måste hålla med jokre om att det idag inte finns någon större anledning att använda det.
.
Säkerhet och sekretess, är dålig med de medel som står till buds för hemanvändare, i mera kvalificerade sammanhang är trådlöst totalförbjudet.
 
Vad tycker ni om direkt eller distribuerat nät då?
Dvs, ska jag dra kablar från switchen i serverskåpet direkt till varje nätverksuttag eller dra kablar till en switch på varje våning och därifrån vidare till varje uttag?

Jag ställde frågan i ett annat forum (Sweclockers) så jag har redan fått ett svar där, men det kan ju vara kul att höra er syn på det också!
 
Direkt från switchen tycker jag inte. Det är bättre att du drar det till en patchpanel i rackskåpet och sedan en patchkabel till switchen. Har du möjligheten att dra egna kablar bör du ju göra stjärnnät av allt. Kostar lite mer, men är betydligt mer användbart.
Med tanke på ditt användningsområde kan ju föreslås att du använder dig av en större switch i serverrummet som kopplas mot UPSen där. använder du sedan en bärbar dator eller en ups till arbetsstationen så klarar du ett kortare strömavbrott eller störningar utan att sändningen går ner helt. Hade du istället haft fler switchar inkopplade hade dessa också behövt ups för att inte nätverket ska slås ut...
Men för övrigt, nätverk är inte så svårt att göra själv, så du kanske kan göra mycket av det själv istället för att betala en elektriker till det?
 
johanbakke skrev:
Vad tycker ni om direkt eller distribuerat nät då?
Dvs, ska jag dra kablar från switchen i serverskåpet direkt till varje nätverksuttag eller dra kablar till en switch på varje våning och därifrån vidare till varje uttag?

Jag ställde frågan i ett annat forum (Sweclockers) så jag har redan fått ett svar där, men det kan ju vara kul att höra er syn på det också!
Beror på hur mycket trafik du kommer att ha och hur mycket plats för kablar som finns. Är det trångt mellan serverskåpet och våningsplanen kan man köra ett gigabit backbone mellan våningarna och serverskåpet. Men ska du ha flera servrar med gigabitkapacitet och tänker streama exvis HDTV till många klienter samtidigt från servrarna så är det bäst att ha en switch i serverskåpet som allt ansluter till. Backbonet är ju trots allt en flaskhals. Är man rik kan man ju iofs klämma in ett 10 gigabit backbone! :D

Jo, och det där med fukten. Luktar det källare så är det fuktigt och det kommer att bli korrosion på metalldelar. Jag hade problem med vår källare där jag hade servrar och sådant och fick sätta in en avfuktare. I och med detta så försvann lukten och fuktproblemen men avfuktaren drar en del ström. Nu är dock alla servrar flyttade till ett dedicerat datorrum men nu har jag 'problem' med värmen sommartid istället och måste kyla. Aldrig får man vara glad! ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.