Har köpt en rulle uponor tappvatten rörirör.

Ska ha ut vattenrören genom en 70mm vägg där det kommer sitta 15mm plywood,12mm våtgips och våtrumstapet. Ska ha duschblandare, toalett, bubbelbad, tvättställ och tvättmaskin.

Vad behöver man för stöd m.m ? Vill inte köpa massa onödiga prylar. Kan kortla o regla precis som jag vill än.

Nåt av detta man behöver:thinking:

Fyra VVS-produkter inklusive en väggbock, en väggskena, en fixeringsplåt och en stödbuss från Uponor, med priser och köpknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggbockfixtur eller väggdosa måste du ha om röret inte kommer rakt genom väggen.

Väggskenan respektive fixeringsplattan är bra för att få fast väggbockfixturerna med ett visst c/c. Vid till exempel montering bakifrån i en befintlig vägg så kan man istället skruva fixturerna i väggskivan, men normalt är någon av dessa alltså bra att ha förutsatt att c/c måttet på hålen stämmer. Ska man ha dit något med udda c/c mått är de inte till hjälp.

Stödbussingen passar jag på. Förr ingick den i väggbockfixturerna, men gick inte alltid att använda beroende på vilken väggklocka man hade. Kolla monteringsanvisningen för att få dagens aktuella information.
 
PNO PNO skrev:
Väggbockfixtur eller väggdosa måste du ha om röret inte kommer rakt genom väggen.

Väggskenan respektive fixeringsplattan är bra för att få fast väggbockfixturerna med ett visst c/c. Vid till exempel montering bakifrån i en befintlig vägg så kan man istället skruva fixturerna i väggskivan, men normalt är någon av dessa alltså bra att ha förutsatt att c/c måttet på hålen stämmer. Ska man ha dit något med udda c/c mått är de inte till hjälp.

Stödbussingen passar jag på. Förr ingick den i väggbockfixturerna, men gick inte alltid att använda beroende på vilken väggklocka man hade. Kolla monteringsanvisningen för att få dagens aktuella information.
Så i princip behövs det bara väggbockstöd till alla rör och en skena att klicka fast dom i vid varje utgång ? sen på med skivor och ytskick.

Måste man sen ha nån typ av special verktyg för att få dit plattan som tex. blandaren ska skruvas i ?
 
Kolla efter monteringsanvisningen för resp detalj i RSK-databasen.
Du vill inte göra fel här...
 
Till en väggbricka behövs bara en borrmaskin och skruvdragare samt silikon för att täta där du penetrerar tätskikt. Kopplingar medföljer nästan jämt. Skär av ytterrör på pexen ca 2mm från väggen och läs anvisning till brickan för hur långt från vägg rören skall kapas. Ibland är rören lite tröga att trä igenom väggbrickan så kan lite fett hjälpa till för att de skall glida lättare. Att brotsha dem kan också hjälpa.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Svart Uponor väggbockfixtur avsedd för rörinstallation, visande fästpunkter och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad menas med max 15mm plywood? Jag ska ha 15mm plywood och 12mm våtrumsgips. Blir denna för kort då ?
 
Nu har jag aldrig jobbat med just denna modell men det är nästan alltid antaget att det ska sitta en gipsskiva ytterst. På LK's bockfixturer jag använt så kapar man yttersta biten vid enkelgips och spar den vid dubbelgips. Den är ett stöd så att slangen håller sig någorlunda rak när den pekar ut genom hålet. Hittar ingen ritning på fixturen men jag tror att det inte ska vara något som helst bekymmer att använda den så som du har tänkt.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
K khessman skrev:
Nu har jag aldrig jobbat med just denna modell men det är nästan alltid antaget att det ska sitta en gipsskiva ytterst. På LK's bockfixturer jag använt så kapar man yttersta biten vid enkelgips och spar den vid dubbelgips. Den är ett stöd så att slangen håller sig någorlunda rak när den pekar ut genom hålet. Hittar ingen ritning på fixturen men jag tror att det inte ska vara något som helst bekymmer att använda den så som du har tänkt.
Då chansar jag och köper såna. Väldigt dålig info från uponor. Lk verkar mycket bättre på den punkten.
 
R Revoman skrev:
[bild]

Vad menas med max 15mm plywood? Jag ska ha 15mm plywood och 12mm våtrumsgips. Blir denna för kort då ?
Det är som Khessman sa, Det ska lämnas tillräckligt med plats för en gips skiva på plywooden så om ply är tjockare än 15mm kommer då utloppet hamna i gipset.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.