Hej allihop

Tänkte bara berätta om hur min dag varit.

Bad en firma komma med en offert på ett jobb till mej. Offertsumma 15 200 SEK.

- Oj, sa jag till killen, det var dyrt jag hade räknat med 8-9 000, max 10 000 SEK.
- OK, sa han, då säger vi 10 000 jämt.:wow:

Om han åkte dit jag bad honom fara så har han det varmt och skönt nu. Mycket varmt. :cool:

Fick en annan offert på 7 800 från en annan firma två timmar senare.d^_^b

Luttrad är det korrekta uttrycket.:rolleyes:
 
Vad är det juridiska problemet med ovanst?

/K
 
Öhh...han prutar ner priset till en nivå du säger du kan acceptera och du ber honom dra åt helvete?? Inte funderat på att göra honom sällskap??
 
Jag förstår trådstartarens 'missnöje', men håller med om att det inte finns någon juridik i detta.
Har 'råkat ut för' samma sak några gånger. ( Inte bara i byggbranschen. )

Problematiken bottnar hos mig, i någon sorts ovilja att 'göra affärer'.
Jag är ingen 'affärsman', och finner varken nöje eller intresse i att 'göra affärer'.

Jag vill bara ha ett jobb gjort, och jag betalar gärna vad det 'kostar'.
MEN jag vill inte bli, eller känna mig 'lurad'.

Som verkligheten ser ut, verkar det som så, att om man inte lyckas pruta några procent så skall man känna sig lurad.

Jag håller med trådstartaren, att det känns oärligt och oseriöst när man ser företag och andra försöka 'sko sig' så mycket de kan.
OBS. Jag har inga problem med att man tar bra betalt för bra produkter eller utförda jobb.
Men någonstans finns en diffus gräns, tycker jag, där priset är omotiverat högt.

Men det är väl egentligen så världen alltid sett ut och fungerat, att det skall prutas och köpslås om precis allting.
Är det kanske lite 'svenskt' att ogilla detta?
Man hör många klagomål och stönanden i lunchrummet ifrån folk som varit utomlands någonstans där man förväntas att kohandla och köpslå, hela tiden.

Livet skulle, för mig, te sig lite enklare om man slapp känna det som ett MÅSTE att agera inköpare ( och fondmäklare, elhandelsprofet, kreditmarknads konsult, pensionsexpert ...),
när jag egentligen bara vill ligga i hängmattan och dricka pilsner, utan några som helst världsliga funderingar.
Leva det ENKLA livet helt enkelt.
:D
 
Det går alldeles utmärkt att inte bry sig, men att samtidigt avundsjuk bevaka de som som bryr sig och deras ev. förmåga att göra bättre affärer, då blir det jobbigt.

Låter som "äta kakan och ha den kvar" :)
 
OK, hamnade under fel rubrik. Sorry.

Jag är inte ovan vid oseriösa leveratörer men tyckte ändå att detta var lite på gränsen. När jag ber om en offert innebär det inte att jag vill ha ett pris som jag kan pruta 30% på direkt utan någon egentlig diskussion. Detta innebär ju att påslaget från början varit minst 100%. Och det tycker jag är svinaktigt.
 
Köp aldrig en reservdel till din bil. :)
 
anders64 skrev:
OK, hamnade under fel rubrik. Sorry.

Jag är inte ovan vid oseriösa leveratörer men tyckte ändå att detta var lite på gränsen. När jag ber om en offert innebär det inte att jag vill ha ett pris som jag kan pruta 30% på direkt utan någon egentlig diskussion. Detta innebär ju att påslaget från början varit minst 100%. Och det tycker jag är svinaktigt.
Jag håller med dig, var i samma sits som du fast i jobbets tjänst.
Känns inte riktigt seriöst när folk prutar så mycket.
Fast man är väl inte bättre själv, spelade ut han mot hans konkurrent istället som hämnd. Kunde han han fan ha den jävla ockraren.
Vad är det man säger... svinhugg går igen. :D
 
En kollega tar in offerter för att bygga ut kåken med ett rum.
De spänner ifrån 150K till 350K !
Vad f*n väljer man?
Det är bara att sätta sig och börja plugga till en 'teoretisk snickare', lära sig att ställa dom rätta frågorna, undersöka hur dom tänkt lösa det hela, kolla firmorna, osv...
( Jag vet inte vad han betalade i slutänden, men jag vet att det blev försenat och att det regnade in vid första regnovädret. :rolleyes: )

Borde det inte kunna vara enklare?
Utopi:
Hallå, ett stiligt och fyrkantigt rum här *pekar*, ihop med den härna kåken, *dunk dunk*.
Skicka räkning, snacka med frugan om något är oklart och ha en bra dag.
:D
 
Redigerat:
anders64 skrev:
Bad en firma komma med en offert på ett jobb till mej. Offertsumma 15 200 SEK.
- Oj, sa jag till killen, det var dyrt jag hade räknat med 8-9 000, max 10 000 SEK.
- OK, sa han, då säger vi 10 000 jämt.
Om han åkte dit jag bad honom fara så har han det varmt och skönt nu. Mycket varmt.
Fick en annan offert på 7 800 från en annan firma två timmar senare.
Den typen av firmor chansar och tänker att den siste idioten inte är född! De kommer tyvärr alltid att finnas så det gäller att vara påläst.
 
Ja eller så har firman andra jobb men tänker att får dem si och så mycket betalt kan dem ändå tänka sig ta det här jobbet. Nu var ju inte det fallet med han som prutade 30% men det kan vara en orsak för andra att sätta ett fantasipris.
 
Tror att en del firmor, framförallt dom som har gott om jobb, försöker sig på en rövare då och då.

När vi tog in offerter på vår dränering så offererade första firman 130.000 kr. Man blev ju deprimerad tills de övriga offerterna kom in på runt de förväntade 60.000 kr då det genast kändes lite roligare...
 
Ja, får man ett snabbt svar så har firman antagligen inte bemödat sig att räkna, utan bara dragit till med en hög summa som de vet att de skulle göra rejäl vinst på. Och så hoppas de att man har bråttom och accepterar första bästa, alternativt att man bara har frågat en enda firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.