Hej

Då vi renoverade köket plockade vi bort ett element (satte dit en vanlig koppligsdosa) då har 3 av de 4 element som går på samma säkring som detta har lagt av. Det sitter 5 element på den slingan och det som ligger närmast Elcentralen fungerar sedan kommer köket sedan de tre andra. Så kan det vara så att dom ligger i en slinga som bryts när man kopplat bort ett element?

Om det är så hur löser man det enklast? Riva ner köket känns inte aktuelltT :)
 
Hur kopplade du bort det? vad har du för ledare i kopplingsdosan?
 
Det finns två alternativ
1 Ni har kopplat fel i dosan
2 Elementet ni plockat bort var ett styrelement och dom som inte fungerar "slavar" som styrdes av det bortplockade elementet.
Jag tror mest på alternativ nr 1
 
Man kan väl generalisera lite och säga att man kopplar aldrig aldrig in apparater i serie i en villa. För vad händer, jo, du får ett spänningsfall över element 1, då får du en lägre spänning till nästa element, vad händer då när resistansen i elementen är fast, jo du får en högre ström, och så blir det lika till nästa och nästa och nästa. Kabelarean är anpassad till en viss ström, därför är elementen märkta för en viss spänning som de ska kopplas in till.

Sen finns det säkert undantag o hittan o dattan... men för normala svensson som mig så behöver man inte veta mer än ovan nämnda.
 
hempularen skrev:
Hur kopplade du bort det? vad har du för ledare i kopplingsdosan?
Skulle vilja veta samma sak som föregående talare :x
 
Jag sätter en tia på att det var trefasmatning och nu så är inte trådarna (in/vidare) ihopkopplade ordentligt/rätt.
 
JOW skrev:
Man kan väl generalisera lite och säga att man kopplar aldrig aldrig in apparater i serie i en villa. För vad händer, jo, du får ett spänningsfall över element 1, då får du en lägre spänning till nästa element, vad händer då när resistansen i elementen är fast, jo du får en högre ström, och så blir det lika till nästa och nästa och nästa. Kabelarean är anpassad till en viss ström, därför är elementen märkta för en viss spänning som de ska kopplas in till.
Det där får du nog utveckla lite.
 
Jag vill också ha en liten djupare förklaring, jag trodde att strömmen skulle minska ju fler man hade i serie
 
Ja, det där var ju helt uppåt väggarna.
Man ska nog inte tänka/skriva i hast när man egentligen ska iväg och göra annat. Det är naturligtvis så att strömmen sjunker vid en lägre spänning.

Edit/tillägg:
Bo.Siltberg, det är nog bättre att jag avvecklar lite :)
 
Det var en var 6trådar in och en av dom satt inte riktigt ihop. Men nu så har vi varmt och skönt hemma igen.

Tack för hjälpen!
 
Då får du vara VÄLDIGT glad att det gick bra. Du har alltså haft glappkontakt i en anslutning med kanske 10 ampere (eller 16?). Sådant kan bli oerhört varmt och börja brinna. En sådan glappkontakt kan vid 10A utveckla 1000W värme. Inne i en eldosa räcker det gissningvis med 30 - 50W för att orsaka brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.