Skall renovera ett badrum med vattenburen golvvärme och en vattenburen radiator i form av en handdukstork. Fick förslaget av en rörmokare, att satsa på ett system där radiatorn är seriekopplad med golvvärmen med en och samma termostat (Purmo ClickJet S + TempCo VT shuntgrupp + passande handdukstork).

Huset har bergvärme men högtempererade radiatorer. Temperaturen ut från värmepumpen måste hålla ca 60 grader när det är som kallast. Returvattnet till värmepumpen håller då ca 50 grader. Badrummet är 6m2, en vägg och snedtak är yttervägg. Rummet finns på övervåningen i ett 1.5-plans hus. Golvkonstruktionen är träbjälklag. Golvvärmen skall gjutas in under klinker.

Själv är jag lite misstänksam mot att det blir bra med ett seriekopplat system. Kommer golvet kännas tillräckligt varmt (komfort) när rummet är lagom varmt i övrigt, under höst, vinter och vår? Separata termostater för golvvärme och radiator ger ju större flexibilitet. Jag är medveten om att det inte blir mycket värme sommartid men det är en annan fråga.

Tja, vad tror ni? Skulle jag bli nöjd med ett seriekopplat system?
 
Redigerat:
Vet inte om du kommer bli nöjd, men jag har tänkt göra samma sak och det finns andra som gjort så och är nöjda. Eftersom tempen ut till golvvärmen inte ska vara för hög kommer handdukstorken aldrig bli rejält varm, men lägg den först i slingan i alla fall. Jag kommer dessutom ha ett el-element i handdukstorken, så den kan köras även på sommaren när radiatorvattnet är avstängt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.