Hej

I vanliga fall har man kanske ett fördelarskåp för varmvattnet, och sedan går man med en separat pex till köket och en separat pex till badrummet. Vill jag då ha VVC på dessa två punkter krävs det 2 st returledningar.

Men frågan är om jag nu kan gå direkt från bergvärmepumpen med en 20 mm pex till köket (ca 13 m), där göra en fördelning med T-koppling så jag får ett kort avstick till köksblandaren. Fortsätta med 20 mm pex bort till badrummet (ca 15 m), där sätta en V6 fördelning i kommoden med 20 mm inkommande, 16 mm ut till dusch/blandare och en 16 mm retur för VVC tillbaka till bergvärmepumpen (ca 19 m).

Fördelen med detta är att jag får allt på en enda VVC slinga och slipper 2 st returslangar för VVC, samt att om vi inte använder VVCn och spolar i badrummet, så har det redan kommit fram varmvatten till köket. Och när vi spolar varmvatten i köket så är det redan halvvägs framme till badrummet.

Den enda nackdel jag kan se är ev tryckfall, om någon står i duschen och någon tappar varmvatten i köket samtidigt. Därav mitt val av 20 mm pex.

Är det dumt att göra på detta sätt eller kommer det fungera bra med en 20 mm pex?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska du följa säker vatten, så ska kopplingar placeras i rum med vattentätt golv, i fördelarskåp eller i särskilda inbyggnader.

[länk]

[länk]
Ja det kommer bli plastmatta i köket med lite uppvik mot vägg, sedan blir det väl den vanliga "lådan" i diskbänksskåpet.

Hade jag kört separat rör till KV, VV och VVC så hade det ju fortfarande blivit 3 rör som skulle behöva anslutas i köket.

Hade först tänkt köra en V6 fördelning för ändamålet även i köket, men då det blir i yttervägg får jag nog avstå detta och koppla "löst i skåpet", tex enligt detta föredömliga exempel från forumet (kommer tyvärr inte ihåg användarnamnet). På bilden är det kallvattnet som går vidare, i mitt fall skulle det bli varmvattnet som gick vidare i stället.

Installationsrör och kopplingar under diskbänk med avlopp, vattenrör och elledningar organiserade i skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nackdelen med 20mm PEX är att det blir mycket större vattenvolym i slangen som ska spolas fram om VVC inte är på. Det tar tid, och är även inte så ekonomiskt då det också blir större volym varmt vatten som "slösas" i slangen. Jag förespråkar 15*2,5 PEX till alla grejer i ett hus.

I lägenheten jag byggde ovanpå garaget har jag för övrigt ca 5m LK PEX 16 som matning till ett fördelarskåp som försörjer ett badrum och ett kök, och det är inga problem med tillgängligt tryck även med köksblandare, tvättställ och dusch igång samtidigt. Det beror förstås på hur mycket tillgängligt tryck man har i sin anslutning.
 
S skydiver skrev:
Nackdelen med 20mm PEX är att det blir mycket större vattenvolym i slangen som ska spolas fram om VVC inte är på. Det tar tid, och är även inte så ekonomiskt då det också blir större volym varmt vatten som "slösas" i slangen. Jag förespråkar 15*2,5 PEX till alla grejer i ett hus.

I lägenheten jag byggde ovanpå garaget har jag för övrigt ca 5m LK PEX 16 som matning till ett fördelarskåp som försörjer ett badrum och ett kök, och det är inga problem med tillgängligt tryck även med köksblandare, tvättställ och dusch igång samtidigt. Det beror förstås på hur mycket tillgängligt tryck man har i sin anslutning.
Okej, förstår din tanke.

Förut gick det ett 22 mm kopparrör från bergvärmepumpen, ner i krypgrunden, mellan kök och hall delades röret och ett 22 mm kopparrör fortsatte höger åt badrummet. Åt vänster gick det i stället ett 15 mm kopparrör som försåg köket med vatten. Detta var bara försett med rörskålar på ett par cm, så det tog 30-40 sekunder att få fram varmvatten till badrummet.

22 mm kopparröret var ca 19 mm invändigt och 15 mm kopparröret ca 13 mm invändigt. Nu har jag köpt LK´s extraisolerade universalrör som jag tänkte bygga in i en isolerad "låda" i krypgrunden för att minimera förlusterna när vi (ev) kör VVC. Tänkte ändå förbereda för VVC när jag drar nya rör.

På LKs pex är 20 mm röret bara 15 mm invändigt, och 16 mm röret 12 mm invändigt. Så jag har redan gått ner från från 19 mm invändigt till 15 mm invändigt. Men du menar att jag hade kunnat gå ner ytterligare, från 19 mm invändigt till 12 mm invändigt? Och ändå försett ett badrum med dusch, handfat och toastol utan tryckfall, på ca 20 m sträcka?

Inkommande tryck är strax över 3 bar.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ska du följa säker vatten, så ska kopplingar placeras i rum med vattentätt golv, i fördelarskåp eller i särskilda inbyggnader.

[länk]

[länk]
En enkel fråga då. Hur ska det vara, när det är en diskmaskin med, som kopplas med ett T-rör under diskbänken.
 
J jonaserik skrev:
En enkel fråga då. Hur ska det vara, när det är en diskmaskin med, som kopplas med ett T-rör under diskbänken.
Diskbänksskåpet om det utförs enligt anvisningarna så går det nog som "särkild inbyggnad", men då ska det bara försörja köket (undantag vattenutkastare och TM).

Saxat från andra länken;

"I kök ska det endast finnas installationer avsedda att betjäna köket."

"Läckageindikering från fördelarskåp eller schakt med rör som enbart betjänar köket kan mynna på ett vattentätt underlag i eller under köksinredning."

"Byggtekniska förutsättningar
I ett diskbänksskåp eller motsvarande ska det finnas ett utrymme avsett för installationer som är tillräckligt stort för anslutning av vatten och avlopp med kopplingar och ventiler. Disk bänksskåpets botten ska vara indragen, med tillräckligt utrymme för anslutning av vatten och avlopp."

"I eller under diskbänkskåp samt under diskmaskin, kyl, frys och andra vattenanslutna apparater, ska det finnas ett tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäckas. Ytskiktet ska tätas vid golvgenomföringar och vara uppvikt mot angränsade byggdelar."

"Undantag för tvättmaskin eller vattenutkastare
Vattenutkastare kan placeras i diskbänksskåp med vattentätt underlag på golvet. Installationen ska anordnas så att kondens vatten inte orsakar skada."
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska du följa säker vatten, så ska kopplingar placeras i rum med vattentätt golv, i fördelarskåp eller i särskilda inbyggnader.

[länk]

[länk]
Då får man inte ha vatten i kök utan vattentätt golv då?
Dessa regler blir lite väl extrema i bland.
 
J Jsson83 skrev:
Okej, förstår din tanke.

Förut gick det ett 22 mm kopparrör från bergvärmepumpen, ner i krypgrunden, mellan kök och hall delades röret och ett 22 mm kopparrör fortsatte höger åt badrummet. Åt vänster gick det i stället ett 15 mm kopparrör som försåg köket med vatten. Detta var bara försett med rörskålar på ett par cm, så det tog 30-40 sekunder att få fram varmvatten till badrummet.

22 mm kopparröret var ca 19 mm invändigt och 15 mm kopparröret ca 13 mm invändigt. Nu har jag köpt LK´s extraisolerade universalrör som jag tänkte bygga in i en isolerad "låda" i krypgrunden för att minimera förlusterna när vi (ev) kör VVC. Tänkte ändå förbereda för VVC när jag drar nya rör.

På LKs pex är 20 mm röret bara 15 mm invändigt, och 16 mm röret 12 mm invändigt. Så jag har redan gått ner från från 19 mm invändigt till 15 mm invändigt. Men du menar att jag hade kunnat gå ner ytterligare, från 19 mm invändigt till 12 mm invändigt? Och ändå försett ett badrum med dusch, handfat och toastol utan tryckfall, på ca 20 m sträcka?

Inkommande tryck är strax över 3 bar.
Så ditt system skulle se ut så här:
- 13m PEX 20 mellan BVP och kök: 2,3 liter vatten
- 15m PEX 20 mellan badrum och kök: 2,7 liter vatten

Om du då inte har VVC igång så kommer du att ha 5 liter vatten att spola innan du får varmvatten i fördelaren i badrummet, plus ytterligare lite inom badrummet. Med en normal blandare innebär det åtminstone 40 sekunder väntetid beroende på hur snålspolande den är. Och sen när man använt det vatten man vill använda så står 5 liter varmvatten kvar i slangen och svalnar.

3 bar är ganska lågt tryck, då har du inte jättemycket marginal till friktionstryckfall, så en 16x2,2 PEX hade kunnat vara lite klen. Vi har runt 4,5 bar på inkommande och inte så hemskt lång 16-stam, så det funkar som sagt riktigt bra.

Eventuellt om ni skulle köra PEX 18x2,5 annars. Du skulle behöva titta på vilka flöden ni tror att ni kan ha samtidigt och kolla ett tryckfallsdiagram för de rör ni vill använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.