Jag behöver uppdatera dräneringen på tomten och fick tips att Biltemas stenkistor är ok. Jag har dock ca 200kvm takyta och deras stenkistor verkar dimensionerade för ca 25kvm takyta. Kan jag "seriekoppla" de?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/takavvattning/stenkista-2000032604

Hur långt under markyta ska de ligga? Det framgår inte av manualen
 
Ja det går fint att koppla ihop dom. Enklast är bara att dra ihop dom med buntband. Sen klär du in allt i markduk likt en julklapp. Glöm inte dränerande skikt i botten och gärna på sidorna.
Vilket djup du gräver ned den på väljer du såklart själv men ska den bara ligga i gräsmattan så skulle jag säga att ca 30cm jord ovanpå räcker.
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Tack för synpunkter och tips

Buntband-noterat. Låter simpelt

Dränerande skikt- väldigt sandig jord. Det lät inte som ett problem för killen som var ute och kollade och känner till området och jordförhållandena

30cm djup-oj, trodde de skulle ligga lägre. Ingen risk att man trampar genom?
 
Skulle vilja hävda 50-80cm ner, men utlopps röret från det avvattnade området kan ju påtvinga ännu djupare.

svep INTE in hela kalaset markduk, då får du kaffefilter effekt och en stor sumplåda i området istället då vattnet tar evigheter på sig att rinna igenom duken.
Cellerna skall täckas/skyddas på 5 sidor, lämna botten fri mot underlaget.
 
Ja man gör ju som man vill såklart! Men jag brukar köra alla sidor. Samt att det är så leverantör tycker att man ska göra. Har funkat fint hittills iaf.
Gällande djupet så beror det såklart mycket på vilket djup anslutande ledning är på. För funktion spelar det ingen roll.
 
Lägg "lagom" djupt :) Man får anpassa lite efter hur ledningen som leds till kistorna går. Sen får de inte ligga för långt ner så grundvattnet ställer till det.

Buntband fungerar som tidigare sagt utmärkt. Wavin och andra tillverkare kör med plastkilar som fungerar likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.