Hej
Jag har ingen erfarenhet av hur vinden ska se ut och undrar om denna ser okej ut?
Huset är från 76 och längst ut på sidorna är det liksom öppet runt hela huset, springor på ca 1cm med nät och sedan isoleringen. På nyare hus ser man inte att det är ”öppna” springor upp till vinden.

Ser det ut som mögel nånstans? Kanske borde man byta ut isoleringen iaf?
 
Här är fler bilder
 
  • Isoleringsmaterial och takstolar i ett vindutrymme under byggnation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med trätak och bjälkar, isoleringsmaterial utspritt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation och träbjälkar i en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med takbjälkar och grov isolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionen ser lite skum ut på ett par ställen men det kan vara jag som inte förstår. Någon direkt fukt eller mögel ser jag inte men detta är ju ett fall för en besiktningsman som du säkert också tänker.
Det är en stor affär ett hus så man ska inte snåla på det.
 
  • Gilla
Josefine Persson
  • Laddar…
Du ska leta mörka/vita fläckar på trä. Även bra att glänta på isolering, särskilt ovanför badrum, vid rörgenomföringar etc. Sen kan man även prova att trycka en morakniv i virket om det ser påverkat ut, ibland är det bara missfärgat. På bilderna kan man bara se friskt trä.

Men eftersom du är osäker så ska du absolut ta in en egen besiktningman. Det är standard och något som säljare normalt sett accepterar. Så inget du behöver orda om innan budgivning.
 
  • Gilla
Josefine Persson
  • Laddar…
Oj nu såg jag hålet på bild 3. Det ser ju lite mysko ut. Ser ut som det är hål rakt ur till en plåt men jag kanske ser fel. Ser inte ut att ha skadat något och bör vara lätt att åtgärda.
 
G g.kraft skrev:
Oj nu såg jag hålet på bild 3. Det ser ju lite mysko ut. Ser ut som det är hål rakt ur till en plåt men jag kanske ser fel. Ser inte ut att ha skadat något och bör vara lätt att åtgärda.
Ja det verkar vara nån kåpa av nått slag, man kan se på taket att vi har 5st såna, kanske är för att ventilera vinden?
 
J Josefine Persson skrev:
Ja det verkar vara nån kåpa av nått slag, man kan se på taket att vi har 5st såna, kanske är för att ventilera vinden?
Jag gissar att man har tagit bort en avluftning för avlopp, men lämnat kåpan på taket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag tjejgissar på att det är valmat tak på huset, och det därför ser lite annorlunda ut med takstolarna.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
"hålet" kan vara förberedelse för en kamin som ska ha ut skorstenen där, inget ovanligt. Råsponten ser bra ut med tanke på huset ålder. Lite vitmögel anar jag men i så små mängder att det knappast ska hindra från att köpa huset.
 
  • Gilla
Josefine Persson och 1 till
  • Laddar…
Kan vara från byggåret till nu. Kanske stängdes ventilationen av under en kall vinter för att spara el. Är detta det enda du tvekar på och huset är bra i övrigt så köp! PM'a mig om du vill ha ett utförligare svar.
 
  • Bild på ett innertak av trä med rött markerat runt mörka fläckar som kan indikera fuktproblem. En elanslutning syns också vid takets fot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josefine Persson
  • Laddar…
På bilderna ser råspont och bjälklag bra ut.

Det är framförallt ovan våtutrymmen och eventuellt ovan taklucka som fukt kan strömma upp på vinden och på skt skapa mögel och röta.

Svart eller vitmögel är ganska enkelt att se om man går igenom hela vindsutrymmet.
Dessutom brukar ett någorlunda utvecklat luktsinne avslöja en aktiv mögelpåväxt.


I hus blir byggda före 1980-tal saknas vanligtvis diffusionsspärr vilket innebär att fukt obehindrat strömmar upp från hela boendedelen. Lyft på isoleringen och kolla om det finns en plastfolie.
Behöver inte vara ett problem om det är väl ventilerat men ofta ger det påverkan just ovanför dusch-/badrum.
 
  • Gilla
  • Älska
Josefine Persson och 1 till
  • Laddar…
Det verkar inte finnas nån landgång. Är det bara att lägga ut lite tjockare brädor över så man inte sticker foten rätt ner?
 
J Josefine Persson skrev:
Det verkar inte finnas nån landgång. Är det bara att lägga ut lite tjockare brädor över så man inte sticker foten rätt ner?
Ja, det är bara lägga på, säkerställ att det inte trycker ner isolering bara. Det är vanligt att man lägger lite råspont för att få lite förvaring av pulkor, överblivet virke och annat mindre kännsligt.

Sen är det vanligt att man placerar ftx-aggregat och drar ventilationsrör där uppe om man vill förbättra befintlig ventilation. Det är väldigt praktiskt.

Om huset är byggt med panna och man sen ändrat till någon mer modern uppvärmning är risken stor att ventilationen är snål. Därför vanligt att lägga till ftx
 
  • Gilla
Josefine Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.