Jag är spekulant på en andelslägenhet i fjällen. Jag besökte platsen där huset just är under uppförande i går, i lätt duggregn. Bottenplattan var gjuten och en ram av plank fäst som stomme för ytterväggarna. Under plankorna fanns någon sorts tjärpapp.

Det regnade som sagt igår och på betongplattan fanns vatten, rätt många millimeter högt. Det gick en bra bit upp på planken och de hade sugit åt sig en hel del.

Det var fem grader varmt igår och det blir knappast speciellt mycket varmare i fortsättningen.

Inflyttning i huset skall vara till jul, vilket innebär ett tämligen snabbt byggtempo.

Hur skall man hinna torka upp planken? Nog finns det väl stor risk för att skadlig fukt byggs in i ytterväggarna? Eller är jag onödigt orolig? Se bilder.

a.jpg

c.jpg
 
Att det är surt nu är ingen fara, om man ser till att fukten torkar ur innan man slår igen väggen.
Ska det vara inflytt till jul måste det till värme och ev avfuktare innan väggarna isoleras.
 
Det såg ut så för oss med. Fukten försvann med hjälp av bland annat byggfläkt. Problemet var bara att den fick gå väldigt mycket efter som det varit så blött så byggströms kostnaden blev riktigt hög. Hade det varit torrt hade man nog sparat en hel del pengar.
 
Ingen Fara. Finns inte många hus som är byggda utan att virket blivit blött, plattan finns det ju mycket fukt i sedan tidigare. Det är som föregående skriver att man måste avfukta innan väggarna plastas.
 
Plastar man verkligen stugor/andelslägenheter i fjällen? Vid risk för ouppvärmdhet brukar inte rekommenderas plast.
 
Vilken typ av syllisolering har man monterat kan vara helt avgörande om den suger åt sig och håller kvar fukten.
Av bilden att dömma ser det ut som gummimembran och då är risken klart mindre att du skall få problem.
Håll bara koll på att man torkar syllen ordentligt innan man monterar plasten. (Jo, det skall vara plast i väggen då inga fjällstugor står ouppvärmda i dag,)
 
Varför är det så noggrannt att man täcker virket vid byggen om det ändå är ok att det blir blött medan man bygger?
Detta är ingen skepsis mot de som säger att det är ok att det blir blött. Jag undrar bara eftersom jag håller på och bygger ut själv och nojar en hel del över vatten på både virket och bygget (trots att jag vet att bygget kommer att få torka minst över vintern innan det är tal om att plasta).
 
När virket "ligger" ner i bunt får det inte bli blött eftersom det vrider sig, är det fastskruvat/spikat kan det inte röra sig på samma sätt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.