Hej !
Jag och frun köpte ett hus (byggt 89) med betongpannor och masonitskivor på insidan. Vid besiktningen så sa mannen att såhär ska det se ut men ändå ha koll på det. Obs att en panna hade gått upp lite varav den stora mörka fläcken har uppkommit. Dåvarande husägaren sa att han hade åtgärdat det. Däremot så tycker jag det ser fortfarande dåligt ut ? Vad rekommenderas att göras ?

Tack för svar !!
 
  • Mörk bild, betongvägg, diffust ljus, otydliga objekt i förgrunden, svårtolkad kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme, vattenläckage på vägg, elektriska kablar, synliga träbjälkar, slarvigt arbete, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar på vinden synliggör mögel eller fuktskador på isoleringsmaterial mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju så dom skittaken ser ut, det är ju billigast möjliga lösning istället för ett riktigt tak.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du har ju bara en fläck som ser tråkig ut och orsaken till den hade du åtgärdat utvändigt. Att fixa masoniten är ju ett stort jobb med noll funktionsvinst.

I övrigt ser ju allt normalt ut vad jag kan se så jag skulle följa besiktningsmannens råd och somna om. Besiktiga vinden årligen.
 
  • Gilla
Daniel Hedblom1 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju så dom skittaken ser ut, det är ju billigast möjliga lösning istället för ett riktigt tak.
Det var kanske inte det mest informativa svaret jag hade i åtanke, mer om detta är normalt/naturligt eller något som måste åtgärdas inom kort.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju bara en fläck som ser tråkig ut och orsaken till den hade du åtgärdat utvändigt. Att fixa masoniten är ju ett stort jobb med noll funktionsvinst.

I övrigt ser ju allt normalt ut vad jag kan se så jag skulle följa besiktningsmannens råd och somna om. Besiktiga vinden årligen.
Tack för svar.

Ja den fläcken är inte super rolig. Min fuktmätare gillar inte fläcken för 5 öre , slår av direkt. Däremot så var det i princip storm igår med regn som kunde fylla en pool. Kollade igen imorse och kunde inte riktigt se någon större skillnad. Jag kan absolut 0 om tak så är super tacksam för svaren !
 
Ja, du har fått från tre st att det är normalt för den typen av tak att det ser ut så. Minsta lilla en panna hamnar snett eller spricker så är det bara upp direkt och fixa så det inte kommer in mer vatten, det är det som ger dom fläckarna.
 
wildeside
Ser inga akuta problem och takstolarna ser friska ut vad man kan se.
Men budgetera inför framtiden att lägga om taket med råspont m.m.
Huset är 34 år gammalt så ha koll på masonit, läkt, takpannor och att det inte läcker in på vinden så kommer det hålla många år till.
 
  • Gilla
Daniel Hedblom1 och 1 till
  • Laddar…
I
Vi har betongpannor på plywood så kanske en lite uppgradering från spånskiva iallafall. Men ja, eftersom det saknas papp\duk så kan det tidvis bli lite fuktfläckar beroende på hur pannorna och vinden ligger. Man måste ha extra kontroll på dessa tak då det kan gå snabbt om något skulle inträffa. En vinter halkade en av våra pannor ner, det blev ganska snabbt rötskada som orsakade ett mindre hål.

Vår plan är att byta tak men detta har fungerat bra sen 70 talet så då lär det funka lite till. Man har pratat om att riva ut allt och antingen sätta öppen duk eller helt enkelt lägga råspont. Ett annat alternativ är att lägga duken direkt på plywood vilket mer eller mindre sägs bli samma sak som råspont och papp, men till ett mycket lägre pris.
 
uppdatering*

Fläcken fortsatte att vara blöt. Misstänkte att knocken på taket var boven. Kallade dig ett grymt byggföretag (thule tak) som gick upp, konstaterade att med tiden så hade knockpannorna släppt pga dåliga spikar och vi satte ett knockband (+ fogade igen lite sprickor på en panna). Nu verkar det som att det har löst problemet.

? använt även Jape-mögel medel för att ta bort vitmöglet.
 
Medel på insidan av taket är totalt meningslös.
Stoppar man fukttillförslen så är problemet åtgärdat

Är inte fukten åtgärdad så kommer de tillbaka
 
D Daniel Hedblom1 skrev:
uppdatering*

Fläcken fortsatte att vara blöt. Misstänkte att knocken på taket var boven. Kallade dig ett grymt byggföretag (thule tak) som gick upp, konstaterade att med tiden så hade knockpannorna släppt pga dåliga spikar och vi satte ett knockband (+ fogade igen lite sprickor på en panna). Nu verkar det som att det har löst problemet.

? använt även Jape-mögel medel för att ta bort vitmöglet.
Vi har en liknande situation. Vi har fläckar som blir blöta. Hittills så de som kommit för att titta säger byt tak. Men det borde ju gå att åtgärda som i erat fall. Denna firma vart ligger den? ( hittade inte med en snabb googling)
 
Hur ser det ut på utsidan där pannorna ligger? Är allt helt där ska de inte vara blött på insidan. Kan vara så lätt som en eller två spruckna pannor.
 
L lillgrabben skrev:
Vi har en liknande situation. Vi har fläckar som blir blöta. Hittills så de som kommit för att titta säger byt tak. Men det borde ju gå att åtgärda som i erat fall. Denna firma vart ligger den? ( hittade inte med en snabb googling)
Tjena ! Dom är Skåne baserad. Jag hade också ett företag innan dessa som sa samma sak ”byt tak”, dessa idioter kollade inte ens noggrant utan stod vid gräsmattan och bara .. byt tak. Så nej du ska inte behöva lägga 300k om de verkligen inte behövs. Nockband och kanske byta pannorna som kan vara spruckna. Googla takrenovering i ditt område och säg till dom att verkligen kolla vinden och se så att nocken inte är problemet.
Just nu (även när de var storm och snö) är det torrt hos oss). Se bilder för att jämföra.

Om du är i Skåne så kan jag skicka deras telefonnummer.
 
  • Mörkt takutrymme med synliga träbjälkar, isolering, och fläck som möjligtvis tyder på vattenskada eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag och brun textil, möjligen isolering, i en konstruktion med skruvar synliga; mörkt område; verkliga livet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel Hedblom1 skrev:
Tjena ! Dom är Skåne baserad. Jag hade också ett företag innan dessa som sa samma sak ”byt tak”, dessa idioter kollade inte ens noggrant utan stod vid gräsmattan och bara .. byt tak. Så nej du ska inte behöva lägga 300k om de verkligen inte behövs. Nockband och kanske byta pannorna som kan vara spruckna. Googla takrenovering i ditt område och säg till dom att verkligen kolla vinden och se så att nocken inte är problemet.
Just nu (även när de var storm och snö) är det torrt hos oss). Se bilder för att jämföra.

Om du är i Skåne så kan jag skicka deras telefonnummer.
Tyvärr är detta i Stockholm men får leta upp någon vettig aktör
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.