Hej alla duktiga allvetare! Ni kan bli min räddning här. Vi har en relativt nybyggd sommarstuga med en separett inne. Nu har den börjat lukta. Min sambo som inte är lika känslig som jag säger att det är ”okej” med lukten men jag har för mig att de inte ska lukta alls. Kämpar med barnen om att kissa framåt osv men det är inte helt lätt för nån av oss 😁 Men vi byter ofta och det känns just nu som att det inte har med det att göra. Nu har jag börjat fundera på filtret. Hur rengör jag det? Kan man byta ut det? Oerhört tacksam för svar.
 
AXS
Är det en ny separett? Har haft två olika och den senare hade en extra plastkåpa som styrde kisset bättre. Har ni barnsits? Den hjälpte till barnen.

Jag hade i strö i ibland, inte korrekt enligt många med det hjälpte: https://www.bauhaus.se/specialmull-mulltoa-med-biokol-30l
Har även haft i absorbentmattor som kom med, men tyckte strö var bättre.

Filtret har jag bara sköljt av med vattenslang. Det finns även kolfilter att sätta på ventilationen om det luktar även utanför.

Och har du kollat så urinslangen är korrekt monterad så allt urin rinner ut? Blir det stående så luktar det apa. Testa att skölj med mycket vatten och se om det blir bättre.
 
Mina tips.
1. Se till att fläkten har gott om luft, liten fläkt som inte orkar suga mot något motstånd. Ha öppen dörr när ingen är där
2. Se till att toa locket är stängt, när toaletten inte andvänts.
3. Rengör filtret/gallret som sitter för utsuget. Vi spolar vårt under kranen

Vi har en på västkusten och insektsnätet som skall sättas i skorstenen, rostade fort och då hindrades luftflödet. Vi tog bort det och har ännu inte fått några problem
 
Töm 1 kopp vatten, för att skölja urinslangen, efter varje toabesök. Läste det i bruksanvisningen att det skulle hjälpa mot ev. avlagringar och har gjort det de senaste > 10 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.