Hej!
Besökte trädgårdsmässan i lördags och dagen slutade med att man köpte en Separett 9000 Villa, dock inte på mässan.
I Separettmontern tipsades jag om att K-Rauta sålde toaletten för 4695 nu i helgen. Kom då på att Bauhaus har sin lägsta pris garanti så då köpte jag den där för drygt 4100kr istället. Är detta ett bra pris eller finns det andra återförsäljare som kanske säljer denna toaletten billigare som normalpris?

Funderade ett tag på en mulltoa men övertygades av Separettförsäljaren på mässan som sa att många hade strul med mulltoa, fekalierna fastnade i knivarna och problem med lukt etc...Vad har ni för erfarenheter? Den begränsningen jag ser med en Separett är ju att den inte är så lämplig för användning under vinterhalvåret om man inte har avlopp. Jag ska köpa en ejektortank och den kan vad jag har förstått inte användes när det är minusgrader.
 
Verkar vara ett bra pris, jag tror inte jag har sett den under 4995 utan kampanj.

Angående ejektortanken och minusgrader så är det väl inte värre än att du kan bygga en vinterkostym till den med isolering. Är det bara på helgerna uner vintern kan det vara bra att tömma den innan ni åker hem. Borde inte hinna frysa under en helg med lite isolering.
 
Bra kap, svårt att hitta billigare från återförsäljare skulle jag tro. Skall själv köpa en för 12 volt i vår/sommar.
 
joflopp skrev:
Verkar vara ett bra pris, jag tror inte jag har sett den under 4995 utan kampanj.

Angående ejektortanken och minusgrader så är det väl inte värre än att du kan bygga en vinterkostym till den med isolering. Är det bara på helgerna uner vintern kan det vara bra att tömma den innan ni åker hem. Borde inte hinna frysa under en helg med lite isolering.
Jepp, precis bara på helgerna vi är där på vintern..Tackar för tipset!
Ser ut som jag kan vara nöjd med priset då :)
 
klos skrev:
Bra kap, svårt att hitta billigare från återförsäljare skulle jag tro. Skall själv köpa en för 12 volt i vår/sommar.
Då hinner jag få lite erfarenheter av den innan så det är bara att fråga om du vill ha en liten rapport innan du köper :)
 
Har precis köpt en på Bauhaus för 4.995 (normalpris 6.995, stod det i annonsen...). Billigare än så måste vara ett verkligt klipp. Berätta gärna lite om montering och andra tips, ni som hunnit installera och använda den.
 
Leffe skrev:
Har precis köpt en på Bauhaus för 4.995 (normalpris 6.995, stod det i annonsen.
Inte ens Beijer tar 6995 i ordinariepris. :D

Jag har en Separett 9000 Villa i sommarstugan och jag vet egentligen inte om det finns så mycket att tipsa om. Det enda den behöver är ventilation, el och någonstans att göra av urinen. Valde att koppla på en ejektortank och det fungerar bra. Dock går det åt ca 400 liter vatten för att tömma tanken på 50 liter urin om den nu blandar åtta delar vatten med en del urin. Jag retar mig på att det är 3/4" slang för att tömma tanken. Svårt att hitta sådan slang som inte viker sig när man ska rulla ihop den.
 
Ni har gjort ett bra köp!
Vi har använt Separett-toaletter sen 1998. Är inne på vår andra nu då den första fick en spricka på sidan. Den lagades men blev förpassad till extrastugan pga att "det inte såg snyggt ut".
Vi använder vår toalett dagligen. Har den alltså i vårt permanenta hus (ej inkopplade på kom.nät) och "vi" är 5 personer (2+3 barn).
Det enda som är lite "bökigt" :)rolleyes:) är att den behövs tömmas ofta men vi har ett par extra-behållare att byta med.
Annars funkar den som sagt jättebra. Luktar inte och inget klabb med kemikalier eller knivar etc.
Lycka till med era toaletter.
 
Jag kapar helt oblygt denna tråden. Vad är det för skillnad mellan den tidigare modellen 6000 och den nyare 9000? Jag har en 6000 och undrar vilka finesser jag saknar, hehe.

/John
 
Om jag ser rätt har 6000 en utanpåliggande fläkt som monteras ovanför toaletten medans 9000 har en inbyggd historia. 9000 har en mekanism som roterar hinken när man belastar sitsen. På så sätt fylls hinken jämnare, ser inte att 6000 har den funktionen.
 
Har en Mulltoa 45 sedan något år tillbaka. Gjorde en grundlig research innan jag handlade den så jag har en del åsikter och erfarenheter i frågan.

Vår står i ett fritidshus men då vi numer använder det mer eller mindre permanent så blev en separett aldrig något alternativ. Det blir inte praktiskt möjligt att lösa urinfrågan vintertid.
En sak att beakta även om man kör separetten bara sommartid är att det krävs en hel del vatten för att späda ut urinen. Kan vara olämpligt i skärgårdsnära miljöer, etc där vattentillgång är begränsad.

Mulltoan fungerar utmärkt efter ett drygt års användning. Vi har haft två problem:
Fläkten till utsuget gick sönder efter några veckor (motorn skar). Olyckligt men Mulltoa skickade reservdel samma dag och den är lätt att byta själv.
Efter c:a ett år gick växellådan till motorn som driver omrörarrakorna sönder. Plockade isär växellådan för att kolla vad som hänt och kuggkransarna hade fullständigt pulveriserats.
Samma sak här, Mulltoa var var mycket snabb med att skicka en ny (behövde inte ens visa något garantibevis) och erkände också att man haft problem med denna del från leverantören. Således hoppas man att det aldrig blir ett framtida problem såvida de lyckas höja kvalitén på delen. Det är ju fem års garant också vilket känns tryggt.
Egentligen var felet en följd av att vi hade för mycket skit i toaletten, den var inte tömt på många månader och flitigt använd, varför rakorna får ett väldigt hårt jobb.
Ser man bara till att sköta tömmningen så går det nog bra.

Annars fungerar toaletten ypperligt, luktar absolut ingenting. De som får lukt i toaletten gör fel. Förmodligen har man inte fyllt på mull då och då.
Vi slänger väl in ett par deciliter i veckan vid två pers, nästan permanentbruk.
Samma sak, de som har problem med att rakorna fastnar, de gör också fel. Sköter man bara toaletten och använder den hela tiden så hålls komposten fuktig och allt fungerar som det ska.

Jag får för mig att en separett luktar mer, främst med tanke på att den ju separerar urinen. Urin bidrar ju till nedbrytningsprocessen i mulltoa, vilket den inte gör i separetten, där ligger ju urinrester kvar i själva toaletten på ett annat sätt.

Nackdelen är att mulltoan är ganska dyr i inköp, separetten är ju i stort sett halva priset.
Jag tror dock att mulltoan är mer underhållsfri. Vi tömmer mullådan c:a 4 ggr/år på två pers och det är i stort sett det enda vi gör med den.
 
Har monterat separetten och den fungerar utmärkt, ingen lukt alls, varken inne eller på den sidan av stugan där ventilationsröret kommer ut (jag drog ut röret högts uppe vid taket i rummet. Det är en inbyggd fläkt i 9000 modellen och ljudnivån är mycket låg, mindre änr ett modernt kylskåp.
Jag ser inga problem i att använda toaletten vintertid. Är man där då och då så är det bara att ställa en hink under stugan och tömma den när man åker därifrån (på koloniområdet finns det en vanlig vattentoalett i föreningshuset som man kan använda året runt.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.