S
Min sambo och jag har under många år haft problem i förhållandet och nu har hon bestämt att det får vara nog, jag var inte där än men jag kan till viss del förstå ändå...

Vi har en villa i ett område cirka 1km från dagis och även kommande skola. Vår dotter är snart 6 år.

Nu är det bråttom, jag måste ut, lägenheter är uteslutet av flera skäl...

Jag har hittat ett hus som är fint, lite av ett drömhus för mig egentligen då det är platta på mark 90tal, enplansvilla i ett stort villaområde.

Problemet är att det ligger 1.4 mil från dagis/skola vilket = samma avstånd ish till hennes kompisar.

Det finns en annan skola i det området jag skulle vilja köpa huset i, men min dotter kommer ju att gå i skola där hon går i dagis idag, för att hålla ihop med kompisar o så.

Tror ni att det blir ett stort problem? Jag har inga som helst planer på att ha något annat typ av umgänge än 50% så...

Mitt jobb tillåter mig att jobba hemifrån vilket åtminstone löser både hämtning och lämning i skolan.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av situationen. Men om du ser till att vara väldigt generös med att skjutsa dottern till kompisarna, och även att åka o hämta kompisarna. Så tror jag att det kommer att fungera.

Det är inte sååå länge kvar till du kan låta henne ta sig själv mellan platserna med buss.
 
  • Gilla
Dorothea och 4 till
  • Laddar…
Trist när det går så!
Men sånt händer, och då gäller det att göra det bästa av situationen.
14 km är ju inte så farligt att köra till dagis och skola, det går väl på en kvart.
Och hur vet du att din sambo kommer att bo kvar i villan? Och flickan vill gå i den skolan?

Men det är klart att om du kan hitta något tillfälligt, tills dotter skall börja högstadiet, som ligger lite närmare så...
Förstår att det är mycket att grubbla på.
Lycka till! Vi tänker på dig (y)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt när det händer, men det kommer bli bättre.

Enligt min erfarenhet så är barn i 6-årsåldern som katter. Speciellt med tanke på att de just börjat skolan. Placerar man dem i en ny miljö så finner de sig snabbt.

Det är ju svårt att se nu, men kompisar kommer och går. I ett nytt område kommer det finnas andra barn att knyta kontakter till, så se det inte som att hon kommer bli isolerad 1.4 mil ifrån sina vänner.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är fullt möjligt för dig att flytta 14 km och hitta lösningar för att hämta och lämna dotter. Jag känner flera som fått längre avstånd efter separationer och de har klarat av det. Närmast tänker jag på sambon vars dotter pendlar många mil mellan sina föräldrar. I början körde sambon typ 8 mil varje dag (varannan vecka), men nu fixar dottern sånt själv.

Barn hittar nya kompisar i nya bostadsområden lätt och även i framtida nya skolor. Jag gissar att du inte vet sambons planer, så avståndet kan bli annorlunda i framtiden. Även det kommer ni säkert att lösa med dotterns bästa i åtanke.

Tufft med förändringar, men du fixar det!
 
Tråkigt som sagt, men till saken.

Jag skulle försöka att inte ha så bråttom. En och en halv mil är väl ingen katastrof i sig, men ska ni ändå bo i samma stad skulle jag försöka hålla mig inom ok cykelavstånd, en halvmil kanske, gärna mindre.

Bättre att hyra något (lägenhet eller hus) en kortare tid som inte är optimalt och leta lite längre om du tror att du kan hitta rätt hus som även har rätt läge.

1,4 mil är ingen katastrof, många har längre än så och du vet aldrig vad som händer i framtiden ändå, men stressa inte om du kan låta bli.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
R
Det går men blir ett jäkla skjutsande, var i samma situation för ett par år sen fast omvänt där ex:et flyttade.
Barnen var i samma ålder som din.
Hon tyckte det var slitigt att köra till skolan, hämta på fritids, skjutsa till kompisar och träningar hela tiden.

Nu bor hon ungefär 2km bort och det är perfekt då barnen kan cykla och hälsa på när de vill när det är mamma/pappa vecka.
Samt de kan ta sig till fotbollsträningar, kompisar, skola m.m själva vilket ger barnen en större frihet med.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Som andra redan sagt och antytt, en separation är turbulent och mycket kan förändras den närmaste tiden. Det som verkar vara en sanning just nu kan snabbt förändras.
14 km är inte så mycket och vem vet hur framtiden ser ut?
 
Finns det bara bra lokaltrafik nära som går till skolor och exsambons boende är det inga problem. Tiden går fort och du behöver snart inte skjutsa dottern. Då är det bra med bussar i närheten.
Under tiden löser du det med lite planering helt enkelt. Dotter skaffar snabbt nya vänner i grannskapet också. Var lite självisk och välj boende med hjärtat. Mår du bra kommer dottern må bra också.
 
  • Gilla
Gerd61
  • Laddar…
har oxå en 6årig tjej. hennes bästa kompis i huset brevid har skilda föräldrar sen 2-3 år. ungarna träffas varannan vecka de med.. händer att de kommer förbi ngt eller vi skjutsar dit men ingen av barnen har tid att leka varje dag när det blir aktiviteter etc i skolan och efter. kan ju vara ok med lite distans med.. lättare för er båda att starta om då och få lite privatliv från varandra när man har "ledig vecka".
Kanske värt att kolla hur det går att åka komunalt mellan.. så det e smidigt när hon blir några år äldre.
i slutändan dock om du mår bra och känner dig hemma i ditt nya hem kommer hon göra det med. lycka till.
 
Tråkigt men kanske till det bättre för allas hälsa!

Angående avståndet så är förvisso ert barn inte så gammalt men jag skulle vilja påstå att det är en vanesak faktiskt.

Jag själv hade 3km till skolan i åldern 6-11 år, denna sträckan cyklade jag med mina kompisar varje dag. När jag sedan var 11 så flyttade vi men jag gick kvar, då hade jag 9km. Även denna sträckan cyklade jag till en början och mötte upp en annan kompis ungefär halvvägs. När jag senare blev äldre och skulle till högstadiet så var det 20km enkel väg och då blev det den sträckan man fick åka buss.

Det jag vill komma fram till är att 1km är lyx och absolut vill man att sina barn ska ha nära! Men 14km är verkligen inga konstigheter. I stan kanske det anses vara långt men ute på landsbygden skulle jag nästan påstå att det är mer regel än undantag!

Hur som än haver så hoppas jag på att det löser sig för dig med alltsammans :)
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
14 km är inte mycket - snart kan dottern lätt cykla den sträckan själv - eller åka lokaltrafik.
(Cyklade själv ungefär den sträckan nästan dagligen till stall och kompisar i unga år)
-Det kan också vara bra att hitta någon kul aktivitet som hon gillar i det nya området - så skaffar hon sig strax kompisar närmare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Läser du första inlägget så står det 1,4 mil... ;)
 
  • Haha
Olivia0001
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läser du första inlägget så står det 1,4 mil... ;)
Ja - tryckfelsnisse var framme en sväng...
Det var såklart 1,4 mil ... 14 km jag menade ...
 
Va tråkigt men skönt att ni iallafall har förståelse för varandra. Det kommer hjälpa er väldigt mycket i er framtida föräldraroll om inte har agg mot varandra
Tror du att du och dottern kommer trivas i det nya huset?
Avståndet kan tyckas långt men jag tror inte det är ovanligt med de avståndet heller. Mycket av "problemen" som kommer uppstå kan faktiskt du och X:ET förekomma vad gäller hämtning/lämning etc.
Kompisar och aktiviteter finns även på den nya orten.

Känner du att villan kan passa er hade jag frågat exet vad hon tyckte om det? Inte för att hon ska bestämma men ni är ändå två om allt som uppstår gällande dottern och en god relation med barnets mamma är att föredra. (du behöver inte bry dig om vad hon tycker även om du frågar men det uppfattas kanske bättre för mamman).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.