Hejsan.

Är det någon som vet ?

I ett nybyggt hus så rekomenderas oftast en frånluftsvärmepump. Till-luften förs in via ventiler (direkt utifrån).

Är detta bra? Först ska man isolera huset till 100% sen så borrar man flera hål i fasaden för att få in till luft.

Borde det inte vara bättre att köpa ett ventilations aggregat som värmer till luften innan den kommer in huset? (typ www.temovex.se)

Och eventuellt kombinera den med bergvärme?

 
Min personliga uppfattning är att ett balanserat system med något undertryck är mer önskvärt än ett system som bygger på undertryck.

Systemet frånluft med ventiler bygger på att det skapas ett undertryck i huset som suger in luft utifrån. Denna luft går inte endast in genom ventilerna utan även in i springer som alltid finns, oavsett hur tätt man gjort huset. Insug i små springer i en tätad kåk tror jag kan skapa problem.

Vi har valt två helt separata system. Ett för tillskott för ny värme och ett för återvinning och ventilation.
 
Jonas_O.

Kan du utveckla lite ...?

Är det inte bra att värma till luften innan?
Eller menar du tvärtom ? :)
 
Visst är det bra att värma luften innan. Då har du sannolikt ett balanserat system med något undertryck.

Vi har valt en separat ventilationsanläggning med återvinning. Så kallad FTX, vämreväxlare. Utgående luft värmer upp ingående.

Byggahus.se hade för inte så länge sedan en artikel om vilka ventilationssystem man skulle välja. Vi har dock inte gjort som artikeln gjorde, men artikel belyser vilka för och nackdelar de olika ventilaionssytemena har. Dock tar inte artikeln upp de problem det kan innebära med att ha undertryck i ett tätt hus.

I vårat fall medgav inte val av fjärrvärme att vi fick ha återvinning. Enda sättet för oss att återvinna var just via ett FTX system. För oss kändes det fel att blåsa värmen rakt ut. Dessutom har vi satsat på en relativt tung täljstenskamin. Värmen från den kan mha FTX spridas till resten av huset, positivt. Ytterliggare ett argument var dragningen av ventilationsrör. Genom att ha både till och från luft installerat har vi alla valmöjligheter öppna även i framtiden.

/Jonas
 
Bergvärme är bra.

Frånluft tror jag installeras i de flesta nya hus. Det kan bero på att de är lätta/billiga att installera för husföretaget. De är dock välbeprövade.
 
Bergvärme är bra.

Frånluft tror jag installeras i de flesta nya hus.
Det är även enkelt att installera värmeåtervinning till en bergvärmeanläggning om fläkten placeras i närheten av VP.
Man blåser helt enkelt all utgående luft genom ett kylbatteri (kostar ca 2-3000:- för normalstor villa) och förvärmer brinet (vätskan från borrhålet) innan det går in i värmepumpen.
Man får då ut något större verkningsgrad ur VP.
 
Hej

I vårt nubyggda hus har vi satt in en NIBE Fighter 410P, detta är en frånluftvärmepump med tilluftbatteri, funkar kanon än så länge. Till detta har vi satt ett elektrostatfilter typ ELFI 400 för att få en pollenfri inomhusmiljö, frun är nämligen pollenallergiker.

Mvh
Fredrik
 
Det är i alla fall bättre med undertryck än med övertryck i ett hus.

I nykonstruktion så är troligen ett kontrollerat till/frånluft med värmväxlare det bästa. Ger en förvärmning av inluften och man upplever inte det drag man annars kan få om man bara har ett frånluftssystem.

Men det är dyrare att installera och det är dyrt att ha i trim, det är ganska svårt att justera in. samt att förvärmingen på vintern kostar något samt en extra fläkt som ska gå hela tiden.

En frånluftsfläkt i kök och badrum är för lekmannen lättare att beräkna till rätt luftombyte.
 
Och det kan bullra en del från tilluftskanalerna, men om man störs eller inte är nog individuellt. Jag bodde en vecka i ett hus med till- och frånluft och det var nästintill outhärdligt, men förhoppningsvis var den anläggningen inte rätt monterad och intrimmad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.