Hej.

Har idag ett Perilex säkrat 3x16A som jag vill dela upp i 2st enfaskopplingar till två nya ugnar.

Frågan är, går det att i ett uttag med separat brunntändning använda ena uttaget till ena fasen och andra till andra fasen?

Möjligt?
Tillåtet?

Nej, jag ska inte koppla själv. Nolla finns framdraget.

Tack å hej,
Davd
 
Vet inte om det är uttryckligen förbjudet men det är högst olämpligt att dra in två olika faser i samma 230V-uttag. Montera två st separata 1-vägsuttag i stället.
 
Tack för svar, då blir det så.
 
Sisst jag kollade så var de uttag jag hittade bara godkännda för ca 250V. Med andra ord är det inte tillåtet att koppla två olika faser.
 
Du får ju 230 volt över brunnen trots 2 olika faser. Detta är godkänt och är inte helt ovanligt. Dock tycker jag man ska undvika det om det går. Men det är en snygg lösning i nödfall
 
Du får 230V i varje brunn, men du får ju 400V mellan brunnarna. Som jag tolkar det så kan det inte vara OK.
 
Jag gillar inte gråzoner, så det får bli två st. separata uttag.
 
sajjen skrev:
Du får 230V i varje brunn, men du får ju 400V mellan brunnarna. Som jag tolkar det så kan det inte vara OK.
Jag håller med dig där, Jag har också svårt att tänka mig att det skulle vara godkänt med två faser från separata säkringar i samma uttag, har aldrig hört om någon som kopplat så någonsin.
 
Det finns ju uttag som är godkända att dra in 3-fas där 2 faser skarvas via X-plinterna, detta tillämpar man inte i bostäder.

Separat brunntändning betyder att du kan ha en fas fast och en styrd, inte 2 olika faser även om detta teoretiskt skulle gå om man har 3-polig dvärgbrytare.

Felet är att när lekmannen ska fibbla med uttaget kanske han istället för spänningsprovare stoppar in en lampa och ser om den slocknar eller bara mäter ena brunnen och därefter tror allt är ok,.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.