Tänkte kolla om det är någon som vet någon bra och förhållandevis billig lösning för att kolla om garageporten står öppen. Det har hänt ett par gånger att jag glömt garaget öppet över natten, och eftersom man inte kan se garageporten från huset, så vore det bra med någon sorts sensor som gör att man kan se om den är öppen eller stängd.

FInns det någon vettig, billig lösning, eller är en nätverkskopplad webkamera den smidigaste lösningen. Mitt trådlösa nät når nog ut till garaget, men skall jag ha trådat så blir det väl lite mer jobb.
 
Funkar det inte med en vanlig dörrsensor, magnet?
 
peternicklas
Jag har monterat en 2 MP kamera med WiFi i vårt garage. Köpte på Ebay för 500:- finns även program för PC och mobil där man i realtid kan se vad som händer i garaget. Man kan även spela in händelser.
 
En arduino med en WIFI-modul och några timmar så har du löst problemet för 3-400 kr.
 
nimhed skrev:
Funkar det inte med en vanlig dörrsensor, magnet?
Möjligt, men då är väl frågan hur man läser av den? Har inget larm idag, men har tänkt införskaffa ett inom en snar framtid, och då får man väl koppla den vägen, men vill ha en lösning just nu.

mexitegel skrev:
En arduino med en WIFI-modul och några timmar så har du löst problemet för 3-400 kr.
Låter förvisso kul, men vet med mig själv att det skulle nog rinna ut i sanden. Plus att det blir nog onödigt krångligt i o m att jag inte pillat med Arduino tidigare.


Lutar nog mot att det blir billigast möjliga webkamera med trådlöst. Måste bara kolla mottagningen i garaget först.
 
D
Min dörröppnare har en inbyggd sensor för att ange om dörren är stängd. Så montera en dörröppnare ;)

Men som sagt, en magnetkontakt (som larmanläggningar använder) borde fungera fint. En 5V DC-spänningsadapter, en lysdiod, ett 200 Ohms motstånd och en 2-wire ledning till garaget löser det hela.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.