Satt i natt på detta eminenta forum och snubblade in på någon tråd om dessa gamla handskar. Eftersom jag själva har liknande handskar på ett par ställen så fortsatte jag att läsa fler och fler trådar och j..a om ni inte lyckades att skrämma upp mig ordentligt.
Jag inser att jag omedelbart måste byta den jag använder dagligen. (Öviga används inte men kommer bytas i framtiden också.)
Den jag dagligen använder sitter i garaget och är till en av mina cirkulationspumpar till pannan. Den startas / stoppas manuellt en gång / dag genom att man kopplar eller drar ur hansken. Nedan är lite bilder på motor, hansken till motorn och kopplingsdonet på väggen.
Vad jag ser så bör det inte vara några större problem att bara byta rakt av till en liknande den här från biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Anslutningsdon-3-fas-35227/
Jag märker upp alla trådar så de som tidigare har ”mött varandra” i handskarna även gör så i den nya. Det här för att jag någonstans i bakhuvudet har för mig att om man vänder på några av trådarna kan motorn gå baklänges? Och det vill jag ju inte riksera. (Och givetvis om man förväxlar nolla eller jord med någon annan blir det också katastrof men det har jag koll på.)
Jag bryter matningen till centralen innan jag skruvar och mäter för att dubbelkolla.

Något ni ser med mina tankar som är helt fel eller som jag bör tänka på innan jag ger mig på bytet?
Inte säker på att nollan används i motorn men det har väl ingen betydelse om jag kopplar in den i handsken precis som tidigare även om den inte är ansluten i motorn?
För att slippa dra ur hansken varje dag, går det att sätta en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Strombrytare-m-lampa-350001/
innan donet på väggen och använda som brytare dagligen?

Väggdon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handske.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nu får någon av elektrikerna här rätta mig om jag har fel, men det där ser ut som en säkerhetsbrytare av typen som brukar ha en stor gul etikett som säger EJ FÖR START OCH STOPP. Jag tror att du om du ska styra en cirkulationspump behöver en motorbrytare.
Angående inkoppling av CEE-handske så är det nog inte så svårt. Kolla kopplingsschemat och koppla faserna rätt (handskarna har en definierad fasordning, borde gå att hitta på nätet).
 
Vad det gäller brytaren så kommer den i steg två. Först kommer jag byta handsken och köra igång och vid senare tillfälle om det går eller man får sätta någon typ av brytare. Det här för att undvika onödiga funderingar om det inte fungerar. En sak i taget alltså.
 
Varför ha en handske överhuvudtaget?
Cirkpumpen är ju knappast nått som flyttar på sig så det bästa vore väl att koppla in den på bara en brytare. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tommib
Håller med orparn. Skit i handsken och koppla in pumpen direkt via motorbrytare (motorskydd). Det är behörighetskrävande i vilket fall så du kommer inte undan den biten ändå.
 
Ok, Det är helt klart en lösning att koppla in pumpen fast och säkerligen bästa lösningen, men fortfarande så ska ju uttagen bytas då de är farliga.

@ tommib, Den brytaren har inget klistermärke förutom märkningen att det är en GARO BGL 316. Den bryter 3 faser, (och nollan om man petar bort ett plastskydd som sitter över fjärde kontakten.)
Har någon svar på följande frågor?
Vad händer om man använder den till att bryta med? Vad är skillnaden på att bryta via den eller att dra ur handsken?
Vad skiljer den här brytaren från en som det ska vara?
Är det farligt, förbjudet, eller är det motorn som tar stryk?

Ursäkta men är av naturen nyfiken och därför jag undrar.
 
Ta bort handsken och ersätt den med din brytare.
 
Det händer ingenting. Det går utmärkt att använda den brytaren för drift. En skillnad gentemot stickpropp är att strömbrytaren inte är godkänd som frånskiljare, så om du ska skruva isär pumpen får du först skruva ur säkringarna.

Huruvida denna motor behöver ett externt motorskydd låter jag vara osagt, men jag tror inte det.
 
Mikael_L
Ja hur vet man om en motor behöver ett motorskydd eller ej?


@PeterTexas.
Glöm inte att det är jätteviktigt att nolla (blå) och skyddsjord (gul/grön) kommer på exakt rätt plats i det nya trefasuttaget om du byter.
De andra tre är inte lika allvarliga att råka sätta fel, motorn roterar bara åt fel hel.
 
Tackar för alla svar.
Om motorn behöver motorskydd eller ej vet jag inte men med tanke på att den har fungerat i nuvarande koppling i många år och jag bryter den genom att dra ur handsken så ser jag inte att det är någon större skillnad på att bryta den med GARO brytaren, precis som Bo säger.
Vad det gäller Nolla och Skyddsjord är jag helt på det klara med vikten i det hela.
De tre faserna däremot är jag lite mer tveksam till. Inte just att få dem rätt till min pump för där kan jag bara se till att de kopplas mot samma som tidigare i handsken. Frågan är bara då om man i framtiden kopplar en annan utrustning till uttaget, då kan man inte vara säker på att uttaget är rätt vad det gäller faserna men man får väl ta det försiktigt och se om utrustningen går på rätt håll.
 
Undrar var nollan är inkopplad i den pumpen?

Motorskydd eller ej, att det fungerat utan betyder ju bara att allt annat är helt och friskt, motorskyddet behövs bara om man får fasbortfall eller något i pumpen går sönder.

Men jag TROR inte den pumpen behöver motorskydd, den klarar att kyla bort eventuell överhettning.

Protte
 
Det finns fasföljdsprovare, de brukar även finnas inbyggd i lite bättre spänningsprovare. Annars kan du studera fasordingen, alltså den ordning fasledarna är inkopplade i mätarskåpet och alla andra kopplingspunkter på vägen.
 
Nu eldar jag så inget mer skruvande idag men i morgon ska jag öppna upp kopplingen på motorn och kolla lite. Jag misstänker att nollan inte är ansluten med tanke på beteckningen på motorn. Eller tolkar jag den fel? borde det inte stå ett N om den använde nollan?

@Bo
Är faserna i den ordning de sitter i centralen? Alltså översta säkringen L1 andra L2 tredje L3, (eller kanske tvärtom.)
 
Det ska du inte lita på... Du måste följa alla kablar och titta på vilken plint varje ledare är ansluten på. Det kan vara omkastade ett par gånger på vägen... Vilken som är "första" fasen i mätarskåpet kan även det vara otydligt, men välj i så fall den till vänster eller upp.

Det gör inte så mycket om faserna roteras, så att L1->L2->L3 blir L3->L2->L1 etc för då har du fortfarande samma rotationsriktning, men de får inte vara omkastade som L1->L3->L2.
 
Mikael_L
Motorn har ingen nolla.

Men uttaget på väggen måste du koppla in nolla på.

Alt. använda en ovanligare 3-fas-handske utan nolla. (3pol + PE)
3584_i1955998_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.