Hej,

Jag har ett gammalt hus med en vind som idag är oisolerad. Ner mot boningsrummen under ligger idag cirka 300 mm isolering plus ångspärr. Vinden är låg och jag är mån om att det fortsatt ska kunna gå att stå (nästan) mitt under nocken.

Jag ska isolera vinden, inte fullt, men så mycket det går utan att det ska bli för lågt. Utrymmet ska användas till förvaring och er kommer att nyttjas/öppnas till dagligdags men man ska inte vistas där.

Jag tänker att jag ska ta bort 100 mm isolering i golvet (som ligger ovanpå bjälkarna), för att vinna lite höjd där, och sätta ny isolering nedanför (100 mm) och mellan takstolarna (luftspalt mot råsponten), tot ca 250 mm. Jag tänker också en ångspärr ner mot vindsutrymmet. Vinden blir alltså ”halvisolerad”.

Det jag undrar är ifall någon, duktig på byggnadsfysik, vet ifall det kan leda till något fuktproblem/kondenseringen tex i taket? Det är ju ingen uppvärmning på vinden så den kommer ju endast värmas av spillvärme från rummen nedanför.
 
  • Handritad skiss av hustaksektion med isoleringsinformation och måttangivelser på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principen är ju att om du isolerar yttertaket kommer det att bli varmare på vinden. Det minskar fuktproblemen. Sedan finns det säkert fällor också. Det går att isolera tak utifrån om man vill behålla höjden.
 
A Avemo skrev:
Principen är ju att om du isolerar yttertaket kommer det att bli varmare på vinden. Det minskar fuktproblemen. Sedan finns det säkert fällor också. Det går att isolera tak utifrån om man vill behålla h
Ja det borde ju bli mindre risk för kondens på någon konstruktiv del på detta vis. fukttillskottet inne på vinden kommer vara litet och ångspärr ska sättas upp. Det är ju kanske snarare ifall det någon gång skulle vara kallare inne på vinden än utomhusluften (med hög fuktighet), då skulle det kanske kunna bli kondens på utsidan. Men det klarar väl pappen? 🤔

Att isolera utifrån är tyvärr inte aktuellt i detta fall 😌
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.