Hi,

Vi håller på att renovera ett förråd som delar vägg med Arbetsrum.

I förrådet fanns från början ett gammalt eluttag (se bild 1) och en elradiator som var direkt ansluten till en strömkälla. Vi tog bort elementet och fick fram en vanlig tretrådskabel (se bild 3). Dessutom tog vi bort det gamla uttaget som visas på bild 1, och nu har vi också en vanlig tretrådskabel (se bild 4).

Kabeldragningsdetaljerna för den delen av huset ingår också (se bild 2). Min fråga är om jag kan använda dessa två källor som standarduttag och installera ett dubbelt uttag på varje (se bild 5)?

Tack på förhand,
 
  • Gammalt eluttag i ett förråd, vit rund plast med två skruvar i mitten, monterat på en strukturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en byggnadsplan visar placeringen av arbetsrum och förråd, med detaljer om eldragning och numrering av olika komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tretrådskabel med svarta kablar som sticker ut från en orange vägg med vita områden. Sladdarna är fastsatta med vita kabelklammer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tretrådskabel med synliga ledare och kabelhållare som sticker ut från en delvis borttagen vägg i en förrådsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelt vägguttag utan kåpa, liggande på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att byta det enkla uttaget mot ett dubbelt är inga problem.

När det gäller elementet kan det gå, men det är inte säkert. Det är vanligt att elradiatorer är 400V. Därför måste du mäta så att det är 230V mellan vit och svart innan du sätter dit ett vägguttag. Du bör även dubbelkolla så att den röda verkligen är jord. Det är en färg som man inte använder längre. Men den kunde användas både till jord och annat på 60-talet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inte ovanligt att elradiatorer går på 400 V. Detta måste du första kolla upp innan du ev. gör några andra kopplingar.
 
  • Gilla
natmen
  • Laddar…
För det första, varför har du spikat fast ledarna sådär? Det är typ som att du är rädd att dom ska hoppa på dig 😅

Hur som helst, du behöver mäta för att veta vad som är vad, har du en multimeter?

Tog du bild på hur det såg ut innan du monterade bort ledarna? Alltså vilken ledare som satt var?

Det vore bra med en skarpare bild på ritningen också jag ser dåligt (kan bero på vin alternativt att jag inte kan läsa sådana). 👍
 
  • Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Tack, allihop. Ja, huset är från 1960-talet.

När det gäller uttaget med ett uttag (bild 1) har det också samma färg på kablarna: rött, svart och vitt. Tycker du att jag ska inspektera uttaget innan jag gör om det till ett dubbeluttag?

Jag tog inte någon bild innan jag tog bort kylaren. Elkartan är förmodligen lika gammal som huset, så den är ganska daterad :)
 
D
N natmen skrev:
Tack, allihop. Ja, huset är från 1960-talet.

När det gäller uttaget med ett uttag (bild 1) har det också samma färg på kablarna: rött, svart och vitt. Tycker du att jag ska inspektera uttaget innan jag gör om det till ett dubbeluttag?

Jag tog inte någon bild innan jag tog bort kylaren. Elkartan är förmodligen lika gammal som huset, så den är ganska daterad :)
Minns du då om den röda tråden var kopplad på jordblecket i det gamla uttaget?

Mät med en multimeter vilken (vilka) tråd(ar) som har spänning. Och om det kan vara 400V mellan några (högst risk mellan vit och svart i elementmatningen).

Tips: tag alltid bilder på elapparaters inkoppling innan du kopplar loss.
 
D datja skrev:
Minns du då om den röda tråden var kopplad på jordblecket i det gamla uttaget?

Mät med en multimeter vilken (vilka) tråd(ar) som har spänning. Och om det kan vara 400V mellan några (högst risk mellan vit och svart i elementmatningen).

Tips: tag alltid bilder på elapparaters inkoppling innan du kopplar loss.
Du har rätt, Datja; jag borde ha tagit en bild. Det finns ett annat uttag som är identiskt med det här i ett annat förråd i huset. Jag ska öppna det i morgon, ta en bild och ladda upp den här om den har samma trådfärger.

Och ja, jag kommer att ta mått oavsett.
 
N natmen skrev:
När det gäller uttaget med ett uttag (bild 1) har det också samma färg på kablarna: rött, svart och vitt. Tycker du att jag ska inspektera uttaget innan jag gör om det till ett dubbeluttag?
Gällande vägguttaget och vårt hus också byggt 1960 så är vitt fas, svart nolla och rött jord.
Men du ska mäta då du inte har noterat hur de var monterade i gamla vägguttaget, men har något att utgå från om man i ditt hus har använt samma trådfärger.
 
  • Gilla
natmen
  • Laddar…
Det blir väldigt farligt om man litar på färger. Även om man jämför färger inom huset.

Du måste kontrollra vilken tråd som är jord. Antingen genom mätning, eller helst genom att inspektera trådarna i all dosor på vägen till centralen.

Det är ofta svårt/omöjligt att säkert komma fram till vilken tråd som är jord, bara genom mätning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ofta svårt/omöjligt att säkert komma fram till vilken tråd som är jord, bara genom mämätning.
Jag ska inte uppmuntra till genvägar, men om det finns jordfelsbrytare kan den vara ett hjälmedel ..........
 
A AndersS skrev:
Jag ska inte uppmuntra till genvägar, men om det finns jordfelsbrytare kan den vara ett hjälmedel ..........
Absolut. Men det gäller att förstå hur man skall mäta. Och varför.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
Börja med att kolla den gamla radiatorn om den är märkt 220V eller 230V
Eller 380V / 400V ...
 
Jag har kontrollerat spänning och jord för båda källorna. Som några av er nämnde är radiatorn 400; det visar sig att nästan alla hus i föreningen (byggd 1969) också är 400. Min granne, som lånade ut mätaren till mig, bekräftade också detta. Han har varit här sedan början :). Jag täcker över radiatorkällan och markerar den på husritningen.

För uttaget är den röda ledningen jord. Jag planerar att konvertera det till ett dubbelt uttag och fortsätta därifrån.

Tack så mycket!
 
A AndersS skrev:
Jag ska inte uppmuntra till genvägar, men om det finns jordfelsbrytare kan den vara ett hjälmedel ..........
Det går endast mäta sig fram till vad som är nolla och skyddsledare om man har två trådar som man VET är nolla och skyddsjord, och om man har en JFB. Då kan en kontinuitetsmätning mot känd en skyddsjord visa vilken tråd som är vilken. Det är alltså inte så enkelt eftersom man måste vara 100% säker på resultatet.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.