Har för tillfället en central med en jordfelsbrytare på hela klabbet. Lite jobbigt om den går när det är kallt (Elvärme för tillfället...). Tänkte sektionera upp den i två centraler. Där jag i A1 tar endast 3 objekt på jordfelsbrytaren (Kyl, frys och kommande fjärrvärme). Därifrån skall jag även mata den andra centralen B1 direkt utan säkring samt garaget via säkring. Alltså blir det blandat med objekt via jordfelsbrytare och sådana som inte går förbi den.
A1.jpg
Central B1 tänkte jag att ha alla objekt via jordfelsbrytare enligt bild.
B1.jpg
Vad tror ni?
 
Jag tycker att du ska tänka om lite och antingen sätta personskyddsautomater som är säkring och jfb i ett för kyl,frys och fjärvärmen eller också sprider du utt dessa tre på olika jfb:s.

Att ha kyl och frys på samma är dumt. Löser den jfb:n riskerar all mat att bli förstörd. Delar man på dem så har man hälften kvar

Många brukar rekommendera att man lägger värmekällan utanför jfb:n för att man inte ska komma hem till ett sönderfruset hus när jfb:n har löst. Jag rekomenderar en annan lösning på det problemet. Låt värmekällan ligga på en jfb eller personskyddsautomat och lägg några vanliga elelement på en annan jfb. Så länge man sätter elementens termostater lågt så drar de ingen el innan huvudvärmekällan trillar av pin. I det läget räddar elelmenten huset från att frysa

 
Är det bra att Hb på central A1 även bryter B1?

Jag hade velat kunna arbeta på A1 och låta B1 vara i drift och vice versa!

Tycker att det räcker att brytaren i mätarskåpet bryter allt!
 
Sverre; Helt korrekt från din sida! Ett tankefel när jag ritade det hela, när jag väl hade utfört det hade det inte blivit att A1 även bröt B1.

Mats_o; Du har nog helt rätt! Det var snåltarmen som slog till en sväng. Ingen mening att snåla på dessa grejor.
A1-1.jpg
Kollade lite på Clas Olsons normcentraler, dvärgbrytare, Personskyddsautomater, etc. Någon som har erfarenhet av dessa prylar?
Har även tittat på LEGRAND och deras produkter, är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.