Hej alla,
Här kommer en dum fråga, även om det inte finns några sådana ;)
Jag är igång med att rita två sektioner från en existerande plan. Men jag kan plötsligt inte komma ihåg hur sektionerna ska vända egentligen. AA-snittet visar höger sida av byggnaden (längdsnitt), och BB-snittet visar vänster sida, och det kan väl inte vara meningen att snitten ska vara spegelvända i förhållande till varandra?
Jag är väldigt tacksam för svar :blushing:
 
Muksha skrev:
Hej alla,
Här kommer en dum fråga, även om det inte finns några sådana ;)
Jag är igång med att rita två sektioner från en existerande plan. Men jag kan plötsligt inte komma ihåg hur sektionerna ska vända egentligen. AA-snittet visar höger sida av byggnaden (längdsnitt), och BB-snittet visar vänster sida, och det kan väl inte vara meningen att snitten ska vara spegelvända i förhållande till varandra?
Jag är väldigt tacksam för svar :blushing:

Är det ingen som kan hjälpa mig med detta? Det är en väldigt enkelt fråga, och det skulle hjälpa mig så mycket!
 
var för länge sen jag ritade på ordentlig nivå men märkte man inte bara ut var man la sina snitt och sen ritade dem?
 
Så här fungerar vyplacering...
 
  • Hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast man brukar väl visa snitten på planritning?
Jag har aldrig sett det på fasadritning.
 
Jag förstod egentligen aldrig frågan riktigt, utan lade bara upp vyerna som typexempel på hur vyplaceringen fungerar, sen beror det ju på vad man vill visa. Jag är dock ingen byggnadsingenjör utan maskinare...
 
Skånepåg skrev:
Jag förstod egentligen aldrig frågan riktigt,
Inte jag heller! :D
 
Mikael_L
Muksha skrev:
Hej alla,
Här kommer en dum fråga, även om det inte finns några sådana ;)
Jag är igång med att rita två sektioner från en existerande plan. Men jag kan plötsligt inte komma ihåg hur sektionerna ska vända egentligen. AA-snittet visar höger sida av byggnaden (längdsnitt), och BB-snittet visar vänster sida, och det kan väl inte vara meningen att snitten ska vara spegelvända i förhållande till varandra?
Jag är väldigt tacksam för svar :blushing:
Om jag inte missförstod så ...
Snitten har såvitt jag vet ingen absolut betydelse eller placering. Du väljer vilka bokstäver du vill till de snitt du vill
A-A, B-B, C-C osv.

Sen visar pilen vid snittmarkeringen på ritningen från vilket håll man betraktar snittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.