Hej!
Jag bor i ett sekelskiftshus byggt 1850 ca, jag tänkte höra om vi har några duktiga rörmokare och betongarbetare här. Jag har ett hus i 3 plan, varav källaren inte är uppvärmd idag, men jag har en plan att försöka bygga en liten rekreationsyta/relaxavdelning i källaren framöver. håller på att slipa ner putsen på naturstenen och ska syra av den efteråt tänkte jag, någon som har några tips eller är det stålborste på rondell som gäller?

I det rum som jag planerar att sätta in trappen som ska leda mellan källarplanet och plan 1 så ligger det ett gammalt tegelgolv som vittrat på sina ställen. Jag skulle vilja gjuta ett nytt golv uppepå detta. Jag känner inte att jag för höjdens skull behöver riva upp det golvet och funderar på om jag kan gjuta ett nytt vattenburet golv ovanpå tegelgolvet, dels för att spara tid och arbete, men också för att i detta golvet ska inga nya rör in i heller förutom golvvärmeslangarna. Hur gör man är min fråga? Själva gjutningen är inget problem, jag har själv jobbat som murare och gjutit några större plattor för många år sedan. Men med isolering eller dylikt, finns det något som man kan lägga på befintligt folv och gjuta över reflektorer, en tunn cellplast eller dylikt? för att få det lite energieffektivare, jag förstår att det mest energieffektiva hade varit att bila upp hela tegelgolvet och gräva ur och isolera.

Men den något kortare vägen? har närmre 240 cm i takhöjd. Så jag tänker att jag kan avvara en del av takhöjden. gjuta 10-15 cm armerad betong och lägga en cellplast på 10 i botten? är det ett alternativ? LECA, EPS?

Renoveringsprojekt i källare med blottlagd naturstensvägg, byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett källarrum i ett gammalt hus med synliga naturstensväggar, träbjälkar i taket och ett dammsugare på ett slitet tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En enkel rendering här under vad jag tänker mig, och jag tänker att klä den nya plattan med tegel igen för att få den rustika känslan.
Rendering av ett källarrum med tegelgolv, stenmur och planerade trappsteg, samt en soffhörn och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
V Visionären skrev:
sekelskiftshus byggt 1850
När skiftar du dina sekel egentligen? ;)

(förlåt)
 
  • Haha
Ursviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.