Hejsan!
Skrev det här förra året när vintern var som värst men fick inga bra svar då och nu är det väl snart aktuellt igen:

Hej alla, behöver lite råd och funderingar om mina tankegångar. Har som så många andra med falsat plåttak fått problem med is och nu även inrinnande vatten. Väntar just nu på några "takkillar" som skall komma och hjälpa mig att knacka bort isen.

När vi köpte vårt sekelskifteshus för ca 5 år sedan så var det även då en rejäl vinter men vi kommer inte ihåg att det var speciellt mycket snö och is på taket. Hade i alla fall inga problem med vatten som kom in från "fel håll". Brukade skoja och säga att vi hade traktens renaste plåttak.

Det som hänt sedan dess är att jag släpat upp mera spån på vinden, var ca 7-8 cm torv som enda isolering när vi flyttade upp. Nu är ca 2/3 av vinden belagt med ungefär 35-40 cm spån och då är frågan: Hur tänkte de som byggde hus förr? Skulle det inte vara så mycket isolering utan taket SKULLE bli rent av sig själv? Man gjorde ju inget förr utan att det fanns en tanke bakom... Känns som jag är i ett mittemellan läge nu, för varmt så att blåis bildas eller för kallt så att inte taket blir rent.
Hjälp mig tänka....
/ Croft

Känns inte ok att gå upp med stolpklubban varje gång det snöat och bildats is :wow:, någon som har en bra idé som jag kan prova kommande vinter? Kanske rent av är så att spånet ska bort igen?
/Croft
 
Endera ska det gå upp så mycket värme att det alltid smälter eller så ska det gå upp så lite värme att det inte smälter.

Problemet kan nu vara att ovanför huskroppen är det för varmt så det smälter och rinner ned på takutsprånget där det fryser.

Hemma hos mig var det för dåligt med isolering längst uppe i väggara (sjunkande sågspån) så när det var åtgärdat så var det slut med tappar.

Protte
 
En lösning, som anske inte känns som den mest optimala, men som nog ändå skulle funka är ju att ha takvärme som du kan slå på när du vill smälta bort is. Jag tror ebeco har sådana produkter.
 
Jag antar att du har ett plåttak med en fotränna och inte vanliga hängrännor och att det är i fotrännan som isbildningen börjar? Vårt hus (visserligen flerfamiljshus) har sådan utformning på plåttaket och isbildningen "växte" upp på taket och när det nådde en skarv så blev det till slut läckage in på vinden. Vi gjorde som förslaget i föregående inlägg och monterade takvärme (elslingor) och så här långt har det fungerat väl.
 
Om det är i hängrännor eller fotrännor (som hos mig) som isbildningen sker så finns speciella värmekablar som man lägger i fotrännan, sådana har ebeco, finns nog hos clas ohlson med flera tror jag.
 
Är ett brutet tak och det är liksom en "droppnäsa" från hjässan ner till sidotaket. Sidotaket ner mot rännan är inga problem där smälter det av fint men det är droppnäsan och hjässan som står för problemen. Droppnäsan sticker ut ca 10 cm från det övriga taket och där verkar det frysa på mer och fortare nu, bildas is som växer upp på hjässan och som blir i vägen för smältvatten som vill ner. Men ner kommer det ju....fast genom huset :x.
Men det där med tillfällig uppvärmning kanske är något att fundera på. Får väl ställa upp ett element på vinden och stoppa i sladden varje gång det börjar snöa, inte så ekonomiskt men jag kanske slipper rinnande vatten på fel ställe :p
/Croft
 
Eller så kanske du på ett eller annat vis kan förlägga en värmekabel utmed droppnäsan, där det fryser på igen. Det blir nog väldigt mycket mer ekonomiskt. För det är där du vill värma bort isen, att sätta ett element på vinden för att få varmt längst ut på droppnäsan, då måste du nog värma upp hela vinden ganska duktigt. Ett annat alternativ kan ju vara att isolera lite mer på vinden, så snön på taket inte smälter. Det blir ju lite bättre ekonomiskt i längden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.