Är det bara jag som tycker det inte kommer ut något på husmarknaden? Pratade med en vän som arbetat som mäklarfotograf i 7 år och hon har aldrig varit med om en sådan seg vinter som denna. Tänkte att det skulle släppa nu till våren men är fortfarande segt... Eller är det bara för man letar hus som man upplever utbudet så litet?

Vad tror ni? Går folk och håller på sina hus? ;)
 
Ja, dom som potentiellt säljer och flyttar måste ju bo någon annan stans.

Möjligen beror det på brist på lägenheter och andra bostäder generellt?

Ser nu tydligt på den ort jag bor att nu när det byggs lite alternativ för äldre typ mindre bostäder i markplan lagom för äldre, ja då ökar antalet objekt typ större fastigheter i annonsutbudet.
 
Ja det är ju segt på hyresmarknaden med 10 år i kö för ett populärt område både i och utanför Göteborg. Men byggs endel bostadsrätter men kanske inte tillräckligt?
 
Håller helt med. Utbudet är helt värdelöst och har varit så mycket länge. Tycker dock det blir värre.
 
Idiotisk inlåsningseffekt. Precis vad som INTE behövs.

Skulle själv förnya lånelöfte förra veckan. Alla förutsättningar oförändrade. Men de påtvingade mig 2% amortering av lånet oavsett belåningsgrad. Blev tvungen att byta bank.

Man kanske ska lägga till att det gäller Stockholm och ett lån på säg 4.5 miljoner max blir 90.000 kr i amortering per år istället för 45.000 kr. En ganska stor skillnad när man kalkylerar sin månadskostnad.
 
Redigerat:
O
kikarhus skrev:
Ja det är ju segt på hyresmarknaden med 10 år i kö för ett populärt område både i och utanför Göteborg. Men byggs endel bostadsrätter men kanske inte tillräckligt?
10år? Det är nästan ingenting... :)
För att bo Stockholms innerstad är det upp 30år för en 1:a:)
 
O
Som tur är tycker inte jag att våren är här riktigt ;)

Men jag tror att det kommer att släppa, när folk glömt problemen med amorteringskraven... För som tur är ibland så glömmer folk....
Sen att jag är helt negativ till kravet är en annan sak
 
Vi sitter i samma situation. Letar hus i nuläget men tamefan det finns ingenting ute. Kommer det ut något vettigt på marknaden blir det huggsexa om fastigheten och priset blir därefter. Att betala 5 miljoner för något där alla ytskikt behöver göras, tomten dräneras, taket läggas om etc, det gör jag bara inte, åtminstone inte i dom lägen som kommit ut senaste 3 månaderna.
 
Håller med. Extremt få objekt. Går inte att hitta en villa under 45 minuter till Stockholm central med kollektivtrafik för under 5 miljoner om det inte är totalt renoveringsobjekt. De flesta villors utgångspris med restid 30-45 minuter ligger på utgångspris 5.7 till 6.5 miljoner. Och då är det ändå mestadels minst en stor sak att göra som tak eller grund, dränering eller kök/Badrum.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag tror att bristen på objekt faktiskt beror på en avmattning eller tom. nedgång i pris på marknaden.

Här i området där jag bor, gick de flesta objekt för 8 - 11 milj. under säsongen 14-15 det har aldrig varit många objekt ute, men det brukar vara 2-3 nya objekt per vecka.

Nu sedan i höstas tror jag inte att mer 5-6 villor sålts, och nu i prislägen 6-8,5 milj. Jag vet att en villa som spekulationrenoverats drogs tillbaka och står osåld. Den låg ute för nära 9 milj, och gissningsvis ville de ha över 10 milj.

Jag tolkar att många avvaktar med försäljning för att priserna "tillfälligt" är för låga.
 
A
Jag håller med, det finns inget till salu. De få hus som kommer ut på annons brukar ofta säljas före visning.

En kommentar till pendlingstiderna ovan, till Stockholms central: Från Västerås till Stockholms central tar man sig på 50 minuter med tåg. Så Stockholm är väldigt långsamt...
 
O
Grannen sålde sitt hus i somras, då blev det knappt någon budgivning. Och det gick väldigt trögt.
 
Ja tror att bristen av objekt till salu beror på vinstskatt, nya låneregler med framförallt amoteringskrav. Bara som exempel, skulle vi sälja vårt hus för "marknadspris" och köpa ett liknande, ökade vår månadskostnad med flera tusenlappar per månad, varför då sälja om man inte måste.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Saintus skrev:
Håller med. Extremt få objekt. Går inte att hitta en villa under 45 minuter till Stockholm central med kollektivtrafik för under 5 miljoner om det inte är totalt renoveringsobjekt. De flesta villors utgångspris med restid 30-45 minuter ligger på utgångspris 5.7 till 6.5 miljoner. Och då är det ändå mestadels minst en stor sak att göra som tak eller grund, dränering eller kök/Badrum.
I Mariefred finns nybyggda villor för under 5 miljoner. Under 40 min med tåg till Sthlm C. Cykelavstånd till stationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.