Tänkte lägga sedumtak på vedförrådet som jag håller på och bygger... går det att lägga det på en vanlig takpappskonstruktion (Trebolit YAP 2200 + Glaciär 3grader) eller behöver jag komplettera med ytterligare tätskikt?

Tänkte använda VegTechs lösning för tak 4-27 grader.

/Dea
 
Bör väl vara rotsäkert så det inte växer genom, men ett vedskjul kan man ju chansa på.
 
Vara o fiskade i Norge och på många stugor med sedumtak hade de lagt platonmatta och självklart underlagspapp.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Platonmattan är till för att hålla vatten till sedumet. Vid låga lutningar används filt.

Jag hade inte varit rädd för att lägga på sedum utefter din beskrivning även om det kanske inte är helt rätt.
 
Hade diskussioner med ett sedum-företag och den papp-kombinationen jag har valt behöver inget extra rotskydd.
Dom rekommenderade en typ av matta för sedumtak (liknande Platon) sen sedumjord + växter.
Det som var viktigt var att göra trekantslisterna i kanterna högre än normalt, minst 60 mm. Tunna sedumtak ger tydligen ganska mycket mer underhåll.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dea_34, byggde du tätskikt av Glaciär 3? Håller taket fortfarande tätt, med sedum ovanpå?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.