Vi bor i ett hus med trådbundet alarm. Funderar nu på att byta till trådlöst. Vad tror ni om detta?

Grannen har så smidiga lösningar på sitt trådlösa nämligen. Både magnet som stänger på och av larmet och möjlighet att sätta igång larmet från ovanvåningen för endast 480:- extra.

Ringde och kollade och för oss med trådbudet skulle en sådan extra funktion som fjärrkontroll kosta 2000:- extra...

Dessutom har grannen GSM. Gissar att detta är snäppet bättre?
 
Magnet som stänger av och på larmet?
Normalt sett är det förklastligt att slänga ut ett frådbundet larm och sätta in ett trådlöst.
Och Nej enbart GSM är inte snäppet bättre, vanlig telefon har färre avbrott än GSM. GSM skall enligt min meningen enbart användas som backup, för att få ett nära på 100% garanterad uppkoppling.
 
Nej då har nedräkningen redan börjat, såvida inte hela centralapparaten sitter innanför dörren vill säga. Å skall man vända det så, så är trådlöst lättare att slå ut än trådbundet alla gånger, men jag har en känsla av att det är inte där skon klämmer, det är inte riktigt säkerheten som är det helt viktiga utan flashiga funktioner, grannen har ett nyare larm med nya funktioner som du saknar eller har jag fel? Kommer garanterat få Nej på det påståendet eftersom man ovilligt vill erkänna något som inte riktigt går att motivera. Så fungerar människan

Just rädslan att någon skall koppla förbi larmet mm, glöm dom tankarna. ~90% av alla inbrott är tillfällighetsbrott, gjorda av glada amatörer som letar efter nått att sälja. ~7% är yrkestjuvar, de tar lite större saker dessa skiter i om det tjuter eller ej. de vet att ingen kommer inom rätt tid. ~3% är Rena proffs, de tar Allt, och de vet hur de skall göra för att ta sig in. Men sålänge du inte har några picassotavlor på väggarna så har du inget att oroa dig för då har du idag ett larm som till stor del skrämmer bort 90%

Och som ett sista tillägg, trådlösa larm som är klassade är klassade i larmklass R vilket är lägre än lägsta larmklass för trådbunda som har klass 1
 
Redigerat:
Jag trodde faktiskt att deras var säkrare.
Men nu är jag lugn igen och kommer inte att byta.

Däremot undrar jag om någon har koll på securitas trådbunda och hur det funkar med att larma från ovanvåningen där hela familjen sover?

Och även hur man exempelvis kan göra om grannen skall passa huset och man inte vill lämna ut sin "riktiga" kod? Går den att byta tillfälligt?
 
Tyvärr så sägs detta av dörrknackarna från alla Direkten, Sector mfl. Men det är klart om man vänder på det, en installation med säg 3-4 larmpunkter + kabeldragning tog förr 3-4h för en gubbe, Att kränga trådlöst så tar det för samma gubbe 1-1,5 h att göra samma sak. pengar att tjäna för företaget eftersom priserna snarare har gått upp än ner.

Hur vida du kan göra det du igentligen vill beror på hur larmet är uppbyggt, Är det byggt med skal och volymskydd så är det inga problem, Skal = magnetkontakter på dörrar och fönster, volym = IR-detektorer.
Då gör man så att skalskydd läggs i en egen grupp som man larmar på.
Dock vet jag att sec larm är tämligen snåla på detektorer åter igen en fråga om pengar, vilket gör det svårt att larma på undervårningen. En lösning är att utöka med en manöverpanel på övervåningen och se till att ingen går ner på natten utan att larma av.

jag kan inte tänka mig att sec larm inte skall klara av flera olika koder, vilket då borde vara en enkel sak att lägga in en extra kod för grannen, som du sen tar bort.
 
Magneter vid dörren har vi, men IR känner jag inte igen. Tror att vi har rörelsedetektorer.
 
IR är ju rörelsedetektorer ;)
 
Milkshaken
Får jag låna tråden lite i ungefär samma ärende?
Vi har trådlöst Larm Direct Nordica.

Nu e de så att batterierna i IR,na (2 st) tog slut, ok, bara att byta tänkte jag... men nope..
Det är special, det går att få tag på men kostar hutlöst mycket..
Nåväl, jag har fått tag i en som kan få hem, utan att behöva gå omvägen via Nordica..

men nu e de så, att jag var tvungen att koppla bort larmet för nåt halvår sen, den blev liggandes efter det och jag undrar om den måste programmeras om igen efter det, finns det någon programmeringsmanual, förutom den vanliga bruksanvisningen?
Man behöver ha adminstratörsrättigheter för det står det, men visst ska väl det gå att kringgå?
 
Gissar mig till att du har ett Powermax eller Powermax+ lite beroende på hur länge du haft larmet. Vad skulle batterierna kosta?

Inställningarna ligger kvar, påverkas inte av att batteriet eller strömmen varit urkopplad. Datum och tid får du dock ställa in. Dessa hittar du i användarläget.

Om du inte hyr larmet utan köpt det så borde du av installatören fått både master användarkod och master installatörkod.

Om inte, så går det att nolla koderna.
 
Milkshaken
Så här är det, när vi flyttade in -06, så hade den tidigare ägaren installerat larmet... kostade runt 18.000.- vill jag minnas,, nåväl... Han hussäljaren var tydligen inte nöjd med köpskillingen då han behöll alla manualer, till alla nya apparater, liksom larmet....
Jag fick be om en manual till larmet av larmföretaget, och fick då endast användarmanualen såklart....
Nåväl, (igen) finns det någon form av mera informativ manual att hämta?

Larmet är ett köplarm, med möjlighet att koppla in både det ena och det andra, verkar som att dekalerna vi har uppsatta oxå skrämmer en del "busar" då det har varit en del inbrott i perioder runt i våra kvarter.... Men jag vill ha fullständig koll på mitt larm om jag så säger.:)
Användarkod har jag men ej master..
 
Linisen_01 skrev:
Och även hur man exempelvis kan göra om grannen skall passa huset och man inte vill lämna ut sin "riktiga" kod? Går den att byta tillfälligt?
Vi har ett äldre securitaslarm och vi har två olika koder; en att lämna ut och en för familjen så du med ett nyare larm borde ha det. Dessa går att byta oberoende av varandra vilket kan vara praktiskt. Centralen (alltså de som tar emot larmen) ser vilken kod som använts när larmet stängts av. Ring dem på 020-numret och fråga hur du gör.
 
Milkshaken
Tack Jonteman... Inte riktigt samma, men i princip samma uppbyggnad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.