Hej,

Vi har fått rören spolade och filmade i vårt 70 tals hus och spolarfirman anser att man behöver sätta in åtgärder. De säger att det finns sprickor men framförallt läckage i ett stick som är akut.

Jag postar filmerna i hopp om att det är någon här som har tid att analysera.

[video=youtube;x1E8vBbpAKg]https://www.youtube.com/watch?v=x1E8vBbpAKg&feature=youtu.be[/video]
Detta är huvudstammen som går i plattan i källaren, den går fram till spolbrunnen(där skruvmejseln står. På denna sträcka sägs det finnas en akut spricka.
[video=youtube;5nVza17tptc]https://www.youtube.com/watch?v=5nVza17tptc&feature=youtu.be[/video]
Körstammen ner till källaren och vidare ner i plattan för att sedan mötas upp med huvudstammen ovan.
[video=youtube;Xen4j4LR-pU]https://www.youtube.com/watch?v=Xen4j4LR-pU&feature=youtu.be[/video]
Från spolbrunnen ut till kommunens ledning.

Såhär ser ritningen för källaren ut :

1LiXDOI.png
Spolarfirman anser dock att denna ritning inte är helt rätt utan menar på att rum 5 och 6 är sammankopplade och går gemensamt ut i huvudstammen medan brunnen i pannrummet(?) går ensa, ut på huvudstammen.

Om ni inte kan säga något om skicket så kanske ni har förslag på var man kan vända sig? Går jag till annan spolarfirma så kan det även där finnas ett visst intresse i att få relina mina rör.
 
H
peternicklas
spolade de inte rören innan filmning?
 
hus520 skrev:
Är det någon som har erfarenheter av Tubus? [länk]

Det verkar smidigt om det är svårt att byta/laga.
Ser ut som någon form av relining och det är väl generellt så pass nytt att man fortfarande inte vet hur det håller i längden. De tidigare modellerna av relining fungerade tyvärr mindre bra men nu gjuter man mer eller mindre ett nytt rör, dyrt är det oavsett.
 
peternicklas skrev:
spolade de inte rören innan filmning?
Jo, de var väldigt noggranna denna gången(på min order). De spolade, gick in med kamera och fanns det något kvar så gick de in igen och spolade, höll på 4-5 timmar på ett hus som är 115+115.

Man kan se att det finns kvar en del avlagringar i huvudledningen men som man kan se så lyckades de också spola bort en hel del. Dessa avlagringar var minst 5 mm tjocka och väldigt hårda, De som låg kvar lossnade inte trotts upprepade spolningar tyvärr. Enligt spolaren så fanns det ingen chans att de skulle lossna när röret används normalt. Vill man bli av med det så får man fräsa rören vilket är riskabelt på 70 tals rör.

Men kunde ni se några uppenbara läckage? Det finns ett få tall sprickor men tydligen är det standard på denna typ av rör och så länge som de sitter i toppen av röret så är det ingen överhängande risk.
 
Det är något svårt att göra en riktig bedömning utav filmen, iom att det finns påbyggnader kvar i ledningen, vet hur svårt det kan vara att få loss på dessa .

Det som jag reagerade mest på, var den ev spricka i köksgrenen ( den han observerat) Men som sagt, svårt att se om det är ytsprickor eller öppna sprickor.

Råder er att INTE fräsa med kedjor/kättingar för att försöka få loss påbyggnaderna. Denna grå plast är otroligt skör ! Spricker väldigt lätt. Endast Spolning rekomenderas..

Ang relining / infodring så är det en metod som används mer och mer.
När vi är ute hos kunder så rekomenderar vi endast att relina med infodringsmetoden "flexibelt foder"

Att belägga rören ( spruta/måla)med diverse färg/massa .( dvs en annan metod). Är i mina ögon att kasta pengar i sjön.

Andreas - Auktoriserad Rörinspektör.
 
Redigerat:
Ps.. Kikade nu på filmen spolbrunn till kom ledning. Ser att spolslangen fortf ligger kvar i ledningen, en fråga på det.

Efter dom hade spolat upp stoppet/ rent.
Återfyllde de/du ledningen med vatten innan inspektionen ?
Dvs spolade ni tex i wc stolen, något tvättställ lr liknande innan filmningen ?

Om inte, spolslangen tar ju med sig allt när det spolas, så tex om du har en rejäl svacka, ( ännu värre än den som syns) så "drar" spolslangen med sig allt det vatten när den är igång, ( och då med följd att vattnet som skulle visat på den kraftiga svackan, är då borta.

Det är ytterst viktigt att återfylla ledningen så att man ser de "faktiska" förhållandena i ledningsnätet !
 
Helt rätt i köksstammen(film 0:50) så finns det en spricka på höger sida. Denna har spolarfirman hittat men anser inte att den är kritisk den den sitter längst upp. Detta är den spricka som vi själva tycker är mest uppenbart där den är något tjockare i mitten vilket kan tyda på att delarna inte ligger an.

Ett annat ställa är 2:09 i rens på toa där man ser en märkligt "spricka" i toppen av röret. Vi antog själva från början att detta var tandtråd eller något i den stilen men det är inte troligt med tanke på att de spolat rören ganska kraftigt.

Men vad jag förstår så har ni inte kunnat hitta någon direkt läckage?
 
dj_fluffy, spolaren ville att jag skulle slå på olika kranar och spola i olika toalettstolar lite då och då. Jag fick för mig att det var för att lokalisera men det kan ha varit för att fylla rören. De ville dock påstå att det var ytterst få svackor och egentligen inga värt att notera.

Nej helt rätt, dessa rör är väldigt sköra så de e endast spolning som gäller.

Jag har inte kontrollerat vad det kostar att dra nya avloppsrör men relining är uppenbarligen en ganska dyr historia, har svårt att tro att det skulle kosta så mycket för att byta rör i grunden om man själv hjälper till att hacka upp dem.
 
Redigerat:
Nej, att byta rör är inte dyrt om man gör grovjobbet, eller hela jobbet själv.

Men det är tidskrävande, smutsigt, och kan vara både tidskrävande och eventuellt dyrt att återställa. Dessutom kräver det noga planering för att husfabriken inte skall stanna under någon längre period.

Har bytt hela avloppsstammen i mitt eget hus, och kostnaden för själva stambytet var det minsta problemet..
 
är inte lätt att se om det är läckage. Har du gjort någon kontroll med fuktmätning i plattan ?

Ett prisexempel på en infodring ( flexibelt foder "strumpa") 15 m : 30.000kr, dock så var det just i detta fall utan några grenar som måste fräsas upp som i ditt fall..

Om jag fick gissa så skulle jag tippa på en kostnad runt 45-60.000 för din installation.. ( obs detta är en ren uppskattning) men som vanligt så finns det en hel uppsjö med olika aktörer på marknaden. Vi brukar använda oss utan en väletablerad firma som härstammar iftån Danmark. Åker runt i hela sverige.
 
Firman anser att det finns ett akut läckage vid 3:15 i den översta filmen(rens på toa). Det sitter då på höger sida och det är precis i hörnet. Man kan se det från andra hållet på andra filmen(kök) vid 1:33 på höger sida, jag är dock inte själv säker på att det verkligen är ett och samma stick som pekas ut.

Förövrigt blir jag inte klok på hur dessa stick verkligen ser ut. Jag har ju sett hur ett T ser ut från utsidan men tittar man på filmerna från dessa rör så ser det ut som att rören som ansluter in till huvudledningen går en bit in och därmed bildar skarvar?
 
stoif skrev:
Nej, att byta rör är inte dyrt om man gör grovjobbet, eller hela jobbet själv.

Men det är tidskrävande, smutsigt, och kan vara både tidskrävande och eventuellt dyrt att återställa. Dessutom kräver det noga planering för att husfabriken inte skall stanna under någon längre period.

Har bytt hela avloppsstammen i mitt eget hus, och kostnaden för själva stambytet var det minsta problemet..
Jag tänker mig att man skulle kunna hugga upp golvet i lugn och ro men risken finns såklart alltid att man är för hårdhänt så att rören går sönder och därmed bildar ett akut läge. Att lägga om lite klinkers får man ta, det är inte kul men det går att lösa.

Jo, att inte kunna använda avloppet par dagar är inget alternativ, såfall får man bo någon annan stans.

Har annars fått för mig att rörmokare är ganska dyra? Så även om jag hugger upp så lär det troligen kosta lite att lägga det men jag gissar på att det inte är i närheten av vad relining kostar.

När du säger du, menar du att du själv gjort allt jobb?
 
Inte behöver du en rörmokare för att lägga rören, det är ju hur lätt som helst.
 
dj_fluffy skrev:
är inte lätt att se om det är läckage. Har du gjort någon kontroll med fuktmätning i plattan ?

Ett prisexempel på en infodring ( flexibelt foder "strumpa") 15 m : 30.000kr, dock så var det just i detta fall utan några grenar som måste fräsas upp som i ditt fall..

Om jag fick gissa så skulle jag tippa på en kostnad runt 45-60.000 för din installation.. ( obs detta är en ren uppskattning) men som vanligt så finns det en hel uppsjö med olika aktörer på marknaden. Vi brukar använda oss utan en väletablerad firma som härstammar iftån Danmark. Åker runt i hela sverige.
Vi köpte huset för lite merän 6 månader sedan och då gjordes en grundlig genomgång då man inte hittade någon fukt. Men visst fokuserar man på plattan så kanske man kan få ut något mer.

När vi flyttade in så låg det plastmatta i hela det stora rummet, den åkte ut direkt och där lade vi klinkers. Under plastmattan fanns inget mer än brun\svart lim(ej eternit). Om plattan skulle vara fuktskadad så gissar jag på att det skulle stått vatten under denna plastmatta? Sen skulle dessutom klinkers lossna vilket de iallafall inte gjort på 4-5 månader.

Kan jag kontrollera på egen hand om det är fukt i plattan?

Förövrigt ligger huset på en liten kulle så det har en klar fördel mot fukt i källaren men det kanske spelar mindre roll.

Dina priser låter inte orimliga, det är ganska dyrt med relining och det låter som att det var just flexibelt foder som denna spolare föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.