Det är helt fantastiskt. Häromdagen fick vi ett kvitto på att vår nya jämförelsetjänst för boräntor fungerar.
Sebastian Brännström, en kille som sitter på samma kontorshotell som Byggahus.se, berättade för Per att han, efter att ha hört om räntetabellen, bestämde sig för att göra något åt sina egna boräntor. Han bokade tid med sin bankman och tog med vår lista med 254 verkliga boräntor.

Du kan läsa blogginlägget här: Sebastian Brännström sparar 7000 kr och ger boräntetabellen tummen upp
 
R
Bra initiativ. Har nu fyllt i min ränta. Verkar onekligen finnas en hel del att spara här. Har bestämt tid med min bankman. Om de inte är schyssta så kommer jag byta bank..
 
Kommer definitivt göra samma sak när vi snart ska byta bostad. Har idag en helt okej ränta, men nästa lån blir ju större och då finns där mer att tjäna.
 
Grymt! Men en sak jag inte förstår, belåningsgraden är 65% men han har topplån? Hur går det ihop?
 
Sebastian hade topplån tidigare men inte längre eftersom hans bostad har ökat i värde sedan han tog lånet.
 
Ah :)
 
Initiativet är jättebra! Sedan har man väl visserligen inte hört om någon som haft över tre procent i ränta på åratal, så det känns lite som ett slam shut case i hans fall. :)
 
R
Klockrent
 
Dax att ta tag i räntan men tänker inte binda upp än, det händer mycket på räntemarknaden.
 
M
Bra jobbat av honom. Men vill ändå påpeka att han inte tjänat något, han har däremot sparat pengar på att förhandla om räntan.
 
Jag tycker det är helt rätt att sätta press på bankerna! Dom senaste veckorna har alla storbankerna presenterat sina resultat för 2014 och det är rent ut sagt sjuka pengar dom tjänar på oss kunder.
Man häpnar över vilka summor det blir när det enda dom gör är att agera mellanhand åt oss och Riksbanken.
Dom har ju idag ett påslag på flera 100%. Betalar dom tex. 20öre på en lånad 100-lapp hos RB så får kunden betala 160öre till banken vid 0,2 resp. 1,6% ränta. Det är 800%. Tänk om en radiohandlare hade lagt på 800% på en vara.
 
Tompamannen skrev:
Jag tycker det är helt rätt att sätta press på bankerna! Dom senaste veckorna har alla storbankerna presenterat sina resultat för 2014 och det är rent ut sagt sjuka pengar dom tjänar på oss kunder.
Man häpnar över vilka summor det blir när det enda dom gör är att agera mellanhand åt oss och Riksbanken.
Dom har ju idag ett påslag på flera 100%. Betalar dom tex. 20öre på en lånad 100-lapp hos RB så får kunden betala 160öre till banken vid 0,2 resp. 1,6% ränta. Det är 800%. Tänk om en radiohandlare hade lagt på 800% på en vara.
Bankerna behöver ju bara låna upp runt 3% i "reda pengar" från Riksbanken när de ska ge ett lån till oss. Resten är bara hitte-på-pengar som de tar ut ränta på. Då blir det fort flera tiotusentals procent i påslag. Två tredjedelar av vad vi betalar i ränta går till bankens vinst. Jag har bytt till en bank, Länsförsäkringar Bank, som ägs av sina kunder och vars vinst går tillbaka i form av lägre försäkringspremier i Länsförsäkringar.
 
Tjänar 7000 kr/år? Får han pengar av banken alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.